Soo f*cking close

 Vi glider in till det mytomspunna deltat, massvis med överhängande björkris och andra fruktansvärt retsamma växter som inte är en fiskares favoritväxt, men de är där dessa fjällgäddor gömmer sig för att sedan axelerera mot deras yngre släktingar. Deltat smalnar av till en smal kanal som meandrar vackert mellan björkar, granar och snår. När båten står rätt kastar jag in ett perfekt kasst in i kanalen, den förföriska abborrimitationen i form av en ”Salmo- Slider” dansar likt Michael Jackson någon dm under ytan. En plog som vittnar om en finare fisk kommer från vänster samtidigt som en liten mindre fisk närmar sig från höger. Vem kommer hugga!? Pulsen stiger och jag skrattar och plötsligt kommer ytterligare en gäddplog men nu kommer den mötande mot betet, först hugger den tredje gäddan på de andra två gäddorna och sedan smäller den på ”slidern”. Sedan står jag där med böjt spö och leende på läpparna. Fisken var en sådan ”standardgädda” nämligen ytterligare en sådan jäkla 5a.

                             Många liknande händelser sker under några dagar i vår stuga. Ena kvällen lekte abborren på grunt vatten under den mörkaste delen av dygnet och då hade man ofta mellan 5-10 abborrar som försökte hinna först till spinnaren, allt hur synligt som helst i det klara vattnet. Men om jag ska återgå till de inlägg som jag skrev innan resan, nämligen om den så kallade ”reggturnén” så var det inte långt bort. I en vik som vi kallar ”hetviken” hade jag på en Abborre i ungefär en halvminut som släppte från betet 5-10 m från båten, de var en riktigt stor abborre som helt klart kunde ha varit en regga. Men då till det stora, förödande skiten som jag fortfarande är så sjukt förbannad över…

                             Stänger av motorn och ror in den sista biten in mot ”100-klubbsviken”, ankrar på lämpligt avstånd. Både jag och min fiskekompanion Isak gör perfekta kast och jag skämtar efter ca 5 sekunders intagning:

- ”Haha ofta det inte har huggit ännu?”

Precis då smäller det på. Tung gung, lugnt följer stocken in mot båten. Den är helt klart stor, Isak turbovevar in betet och står bredvid och vår sammanlagda puls är troligtvis över 400. Nu först ser jag fisken ca 5 m från båten, ENORM. Nu börjar fisken inse vad som händer och skakar på huvudet och jag ser ner i munnen som liknar en enorm kalkstensgrotta med tänder. Men då händer det som inte får hända, jävulskapet som har hänt så många gånger förr. Gäddfan släpper. Efter de att fisken släpper simmar den förföriskt förbi mellan betet och båten där jag och Isak står skakande, jag ser på fisken i flera sekunder i det klara blå, de är ett väsen. Ett monster som sakta simmar bort från oss, for ever and ever. Kan garantera att gäddan var över 120 cm och i så fall var det en solklar regga.

 Bossar lite i båten, lägg märke till flytvästen. Sjukt snygg
105 cm från "hetviken". 
104,5 cm från "stenvika". Jagade en "salmo- slider" som Usain Bolt på jakt.
Det blev åskoväder med hällregn. Byggde en liten 5 min kojja.
Isak hade bränt sig om axlarna. Gäddan hade brytit ryggen. Vi tror den har blivit huggen av en abborre eller gädda när den var yngre. Har någon en aning om hur de gick till?
Sad fish, happy dude
Gjorde lite sensur för er känsliga läsare
Detta är alltså delta fisket, största gädda som har fångats där i deltat är 120 cm. Tänk dig att drilla den bland allt snår..
Farsan poserar med en abborre på 850 gram medans jag krokar lås en gädda.
Harr på dryga 9 hg.
3,5 kg med ett enormt gäddbett. Hela 17 cm bred käke! Känner någon någon som kan om bredd på käken motsvarar vikt? Har fler bilder på fisken. Kommentera dett ainlägg ifall ni känner någon.
 
Teck å hej!!

Kommentarer:

1 Per:

Good story! Kolla den vetenskapliga litteraturen för 17 cm käft. Den där abborrfiskaren verkar djäkligt skilled!

Kommentera här: