ISMETESDAGS?!

Snart drar ismetessäsongen igång! Jag och Björn är taggade till tusen och ska snart beställa ett antal spön från www.ofc.nu samt fixa lina på alla rullar vi ska använda. Troligtvis blir det gröna spön (Medium aktion) för mig och röda spön (Kraftfull aktion) för Björn.
Det blir wigglerspön på 122cm för oss.

Nu är det bara att invänta isen! Här kommer lite bilder från förra säsongen.

Bruten åra och storm

Datum: Söndag 10 oktober
Temperatur: -
Väder: Sol (RIKTIGT BLÅSIGT)
Plats: Yttre Tavlefjärden

Fiskare: Johan och Björnie
Typ av fiske: Jerkfiske
Tappad fisk: 6-7 st
Fångad fisk: 6 st
Största fisk: -
Idag tänkte jag och Björnie trotsa stormvinden och det låga vattenståndet och ta båten längst in i Tavlefjärden. Det gick bra till en början men när vi kom in till ön där den smala fåran börjar gick det snett. Det blåste något så inåt h*****e, och det gick inte fort framåt när vi var tvungna att ro i det knappt 2-3 dm djupa vattnet. Jag kände då att åran var lite väl böjbar och såg att den var knäckt. Inte bra. Några minuter senare gick den av helt och vi gick i land och pratade med en gubbe som hade tittat på vårat desperata försök att ta oss fram. Han hade tydligen bott där sedan -72 och hade lotsat ut många från Tavlefjärden som gått på grund genom åren. Han sade att vattenståndet var 65 cm under normalt och att det var helt omöjligt för oss att ta oss in genom fåran osv. Vi lyssnade då på honom och fiskade bara vid ön där fåran är rätt djup och bred. På mitt andra kast satt dagens första gädda.
Dagens första

Hyfsat fin
Fåran där den är som bredast
Björnie var utan stövlar så han fick stå i båten
Min andra för dagen
Vi hade fiskat ett tag och fått några stycken samt tappat en del gäddor och haft många hugg från hungriga gäddor då jag fick på en riktigt tjock gädda. Den var inte lång men den var riktigt välmatad!
Kort och tjock
Fika på ön

Trots att vi inte tog oss dit vi hade tänkt så vart det ändå en rätt lyckad tur trots att vi tappade många gäddor.

Storgädda i Täfteån!

Tappad fisk: -
Fångad fisk: 4
Största fisk: 4,8 kg
Idag for jag med David ner till ån för ett skönt fiskepass, så vi började nere vid skolan. Efter 5 minuters fiske small det till på mitt spö, en gädda som dock släppte. Jag fortsatte kasta vid samma ställe och det högg snabbt igen och dagens första var landad.
Dagens första
Vi gick nu ner en bit och kastade mycket mellan ganska tätt uppstickande stenar i ett ganska lugnt strömparti. När vi fiskat där i kanske 10 minuter högg det igen och jag landade dagens andra gädda som var väldigt liten.
Lillgädda
Nu gick vi längre upp ovanför skolan till ett fint sel där vi fiskade ett tag. Jag gick då upp till strömmen och fick nästan direkt ett brutalt hugg.
"Den här är större!", skrek jag.
Gäddan var väldigt stark och var uppe vid ytan och plaskade mycket. Det var ganska nervöst och dramatiskt just innan landningen, man ville ju inte tappa den största gäddan som vi nånsin fångat i ån. Till slut fick jag ett stabilt grepp runt nacken och kände att den var riktigt fin. Vi vägde den snabbt till 4,8 kg och den mättes till 87 cm. Det var en riktigt välmatad gädda med andra ord. Som jämförelse var en gädda från i somras 97 cm och vägde 5,15 kg. Efter några bilder simmade den pigga gäddan tillbaka i ån. Det var riktigt kul att fånga en lite större gädda i ån som annars bara brukar innehålla fisk mellan 1-3 kg.
Riktigt fin Täfteå-gädda på 87 cm och 4,8 kg!

Efter jag fått den största gäddan landades även en till gädda på drygt 2 kg i samma sel. Ännu en lyckad tur i Täfteån!