Gäddmete!

Under en ett par dagar förra veckan åkte jag och Ludde in till inlandet för att meta gädda. Betesfisken fiskade vi upp på morgonen under den första dagen innan vi åkte upp.

Klockan var ca 17.00 när vi packat grejerna i båten vid den tilltänkta fiskeplatsen. När vi sedan rott till stället vi tänkt börja på lade vi ut varsitt flöte kring djupvassen. Efter en kvart yttrade jag mig om min besvikelse över att det fortfarande inte hänt något men just då började mitt flöte att sjunka. Äntligen hände det något! Jag väntade i drygt 20 sekunder innan jag satte ett hårt mothugg och möttes av ett par starka knyckningar, men sen gled gäddan bara med mot båten. Ludde såg gäddan glida förbi under oss och sa direkt att den var riktigt fin! Under fighten som sedan pågick växte gäddan från 5+ till 7+ eller kanske mer, och vid landningen som gick som planerat så insåg vi att den var riktigt fin! Efter snabb avkrokning på mattan kunde vi väga och mäta gäddan till 8,33 kg och 104 cm! Kanonstart!

8,33 och 104 cm!

Grov buk

Releasebild

Inte alls långt senare dök Luddes flöte men det var precis under ett telefonsamtal så mothugget blev inte riktigt det bästa så fisken gick loss. Efter detta fiskade vi på till strax efter åtta men det hände inget mer.

Nästa dag fiskade vi mört mer lokalt men det blev mindre mörtar denna gång. Precis som dagen innan var det trögt fiske och det tog lång tid innan det hände något. Jag och Ludde hade lagt ut våra flöten nära en kraftig djupkant med mycket vegetation, och då tog det inte mer än ett par minuter innan Luddes flöte pep ner som en pil under vattenytan! Gäddan gjorde också en fet virvel i ytan och det var häftigt att se, och efter en kort väntan satte Ludde ett hårt och bestämt mothugg - nu satt fisken. Efter en hård fight mot en stark gädda kunde den landas och vägas till 5,21 kg, en väldigt fint tecknad gädda var det!

Ludde med en snygg gädda på 5,21!

Hejdå!

Vi fortsatte att fiska på men det ville sig inte helt enkelt och det var helt dött under de två timmarna vi fiskade innan vi åkte hem. Det blev bara två gäddor på denna trip men att de var på 8,33 och 5,21 var ju i alla fall helt okej!

Dubbla dubbelpass

Igår var det soligt och fint vilket passade bra för både träning och fiske. Halv 10 for jag ut på ett rullskidpass på 3 mil som följdes av ett flugfiskepass i ån efter gädda på eftermiddagen i den fortfarande lika stekande solen. Efter middagen blev det sen ett andra träningspass på IKSU som följdes av ett idmetespass med Ludde på ett nytt ställe vi tänkt prova. Dubbla dubbelpass blev det alltså!
I täfteån såhär mitt på sommaren är vattenståndet nästan obefintligt. Vattnet rinner knappt framåt och det ser inte alls inbjudande ut för fisken, men trots det så står det mycket gädda kvar i ån och under denna period är de väldigt huggvilliga då inte mycket fisk passerar deras käftar i det låga vattenståndet.
Lågvatten
Här kommer en bild på en gädda jag tog på min egenbundna fluga.
På kvällen vart det sedan alltså dags för mete. Vi kom ut ganska sent och började fiska nästan vid 9, men stället verkade vara hett och vi hade väldigt mycket fiskkontakt under i alla fall 1,5 h. Mycket av kontakten vi hade var mört, men det var ändå stora stötar på betet så mörten verkade vara stor. Ludde testade att kroka en och fick upp en fin mört på 330 gram. Innan han landade den hade jag landat en ganska fin id som jag krokat efter några distinkta stötar.
Jag med kvällens enda id på som i alla fall pressade vågen över 2 kg. Vikten var 2030 gram.
Vi fick dessvärre ingen fler id men nu hade vi testat ett outforskat ställe som vi tror kan ha potential. Att stället höll mycket fisk var det inget snack om. Återbesök är planerat på måndag eller tisdag!

Den mystiska idsarven

I torsdags var vi på ett metespass jag, Björn, David och sen Ludde som anslöt lite senare. Björn hade cyklat dit och mäskat några timmar tidigare så det var redan en del fisk på plats när vi kom dit. Taggade som vi var satte vi upp stolarna och la ut våra beten och väntade.
Efter kanske en timmes fiske utan någon känning ryckte det till i både Björns och Davids spö. Båda två drog på mothugg exakt samtidigt och krokade fisk båda två! Jag koncentrerade mig på Davids fisk som när den kom närmare land visade sig vara riktigt fin, och jag kunde ganska odramatiskt handlanda fisken under avsaknad av håv. Fisken Björn fått däremot såg inte ut som en id, den hade knallröda fenor och var väldigt kompakt vilket liknade en sarv väldigt mycket. Den var dock inte så guldig som många sarvar är och huvudet såg lite ut som en ids men våra frågetecken har fortfarande inte rätats ut. Efter passet visade vi bilder på Fiskecentrum Umeå och de kunde inte heller säga om det var en konstig id eller om det var en sarv. Det som är absolut troligast är dock att det är en id, men förhoppningsis får vi reda på det snart. Fisken vägde i alla fall 1280 gram och hade måtten 41 cm i längd och ett bukomfång på 30,5 cm.
Björn med iden/sarven
Riktigt röda och granna fenor
Iden som David fick i samma dubbelhugg var hans livs första och vägde hela 2450 gram och var 57 cm lång! En riktigt grym id. Stort grattis till ett sjukt stor första id!
Kan det vara en sarv?
Luddes nya braxen-PB på 2,72!

Efter dessa två fiskar tillsammans simmat tillbaka var det dött väldigt länge. Ludde kom ett tag senare och när mörkret fallit krokade Ludde en fin brax som blev ett nytt PB för honom! Grattis!
När braxen gått tillbaka fortsatte vi fisket men utan någon mer framgång. Trots ett trögt pass var det ändå fina fiskar vi fick!