Annandag Påsk means ISMETE!

Datum: Måndag 5 april
Lufttemp: 4 grader
Väder: Mulet
Fiskare: Johan, Sebastian, Björnie
Tappad fisk: 6
Fångad fisk: 1
Största fisk: 3,5 kg

Vi hade dagen innan pratat om att fara till Tavelfjärden igen eftersom gårdagen var så bra, så jag och Sebbe klev upp halv 9. Jag fick då ett sms av Björnie som sa att han var för sjuk för att följa med och fiska men att han kanske kunde komma senare på eftermiddagen. Jag och Sebbe gjorde oss dock i ordning och kom oss iväg halv 10 och blev skjutsade till Yttertavle. Därifrån gick vi längs ett skoterspår ner till isen. När vi kom fram ställde vi sakerna på ett nytt ställe i närheten av en massa stora hål och vi riggade spön direkt. Då hände en märklig sak. Jag höll på att rigga mitt spö medan Sebbe skrek till: "Jag har en, jag har en!" Sebbe skulle mäta djupet och då small det till direkt. Jag som bara var 20-30 meter ifrån stod och tittade på linan som for runt i hålet medan Sebbe höll emot. Då när Sebbe fått syn på gäddan släppte den plötsligt uppe i hålet. Surt. Men vi tog det här som en bra sak och tänkte att om det hugger efter 10 minuter på isen så måste ju det här bli en bra dag, eller?

Vi satte alltså ut tre spön till en början, bl.a. i det hålet Sebbe tappade gäddan. Vi väntade väldigt länge på ett hugg, men det hände ingenting alls, så vi flyttade sakerna till det gamla lägret och flyttade även spöna till nya hål. Vi höll på ganska länge med att flytta runt spön och göra nya hål, men ingenting än så länge. Jag och Sebbe satte oss då vid vårt läger och fikade lite, och jag som hade kikaren runt halsen kikade runt på hålen. Jag tittade bort mot hålet där vi bara satt upp en flagga utan bjällra och sa då till Sebbe:
-Du, hade du en flagga på det där hålet?
-Ja, vadårå?
-Det är då fan ingen flagga där nu!
Vi sprang dit direkt, fort som vinden, och tog tag i linan. FISK!
Gäddan drogs upp och var på 3,5 kg, en riktigt fin gädda!

Nu borrade vi mer hål i området där vi fick gäddan och väntade spänt på att något skulle hända. Nu såg vi Björnie komma ut från skogen på andra sidan fjärden, och då högg det. Gäddan tog betet och var på i ca 3-4 sekunder innan den släppte.
Nu började det hetta till rejält och koncentrationen var på topp när Björnie anlänt. Det hände mycket saker runt dessa hål runtom det hålet vi tog den första gäddan och vi hade fler napp men antingen så släppte de i hålet eller så nafsade de bara. Riktigt irriterande. Jag hade också satt ut mitt vanliga aborrspö med en strömming i linänden och fick på en riktigt fin gädda. Spöet böjdes till bristningsgränsen och jag kände att det här kommer inte att gå, så jag tog tag i linan med händerna och försökte drilla den. Jag fick upp den till hålet så att jag såg huvudet, men då släppte den. Det var iallafall en rolig fight trots tappad fisk! Medan jag kämpat med gäddan på mitt lilla spö hade Sebbe satt ut sitt orangea spö mer mitt i fjärden och stod och pinkade 10 meter ifrån det. Då hörde han bjällran ringa och det var på en riktigt stor fisk, men som likt de andra den här dagen släppte den. Nu började vi bli frustrerade när vi inte fick upp någon. Det visade sig tillslut att vi inte skulle få någon fler idag och for hem vid 6-tiden.

Soligt fiske på Påskdagen

Datum: Söndag 4 april
Lufttemp: 6 grader
Väder: Sol, klarblå himmel
Fiskare: Johan, Sebastian, Björnie
Tappad fisk: 9
Fångad fisk: 2
Största fisk: 3 kg

Kl 11.25 satte vi oss i bilen på väg mot Sillviken, jag, Björnie och Sebastian, men också ickefiskarna Per och Micke som skjutsade oss. Vi åkte ut till Fiskar'n i Sillviken och fick lite strömming som vi skulle använda som betesfisk. När betesfisken var kirrad åkte vi till parkeringen längs sillviksvägen där vi hoppade av i fredags. Vädret var inget vidare utan det var mulet och grått ute. Vi tog på oss skidorna och skidade ner till fjärden. Den här gången var det mycket hårdare och vi tog oss ner på mindre än 10 minuter.  När vi kommit ner på isen började det spricka upp och molnen försvann tillslut helt och hållet och den blå himmeln kom fram och därmed också solen och värmen. Dagen var räddad.

Vi ställde våra saker på samma basläger som förra gången och jobbade oss ut med spöna i de tidigare använda hålen. Per och Micke var kvar ett tag och åkte skidor i närheten. Ett litet tag senare var det dags för dagens första hugg. Det plingade i spöt längst bort, och Björnie och Sebbe rusade dit medan jag stannade kvar och tog fram tänger och gäddgripare. Jag stod fortfarande på avstånd när Sebbe tog spöt, och sprang sedan sista biten innan mothugget kom. "Helvete, den släppte."

Björnie fixar utrustningen

Nu åkte Micke och Per tillbaka upp mot bilen och vi sa på skoj att det kommer hugga när de åkt hem. Tänk så rätt vi hade. Jag, Sebbe och Björnie satt vid vårt basecamp och pimplade med vanliga spön och abborpirkar. Sebbe satt med ryggen mot det orangea spöt med ansiktet vänt mot mig och Björnie. Plötsligt hördes en bjällra ringa, men det uppfattades inte direkt av oss, utan Sebbe vände upp huvudet och tittade på mig med en konstigt ansiktsuttryck som typ "Vad är det som låter egentligen?". Ögonblicket senare flög hans ögon upp och blev stora som tefat när han insåg vad det var som hände. Han sköts ur stolen som en raket och rusade mot hålet med Björnie tätt bakom. Jag grabbade tag i filmkameran och hakade på. Nu följde en kort men spännande fight med många glädjeskrik och uttryck som "O HELVETE!", "JävlaRRrr va han dra!", "O NAAAJSS!!", "WHOUHOOHOHOU!". Hela fighten filmades och gäddan vägdes till 3 kg. Vi fotade litegrann och sedan fick gäddan gå tillbaka. Äntligen en fisk!

Sebbe med dagens första!

De följande timmarna hände det ganska mycket och vi fick flera hugg, däribland en gädda som satt kvar. Den drog Björnie upp och vikten uppskattades till 2 kg. Vi gick också och skulle kolla på Sebbes lilla spö med gäddsaxen, men vi hittade det inte. Än fast Sebbe tryckt ner det i snön och täckt över det hade ändå en gädda dragit ner det i hålet. Nu hade vi missflyt. Efter detta missade vi fler hugg och vi fick inge mer fisk den dagen. Vid 7 så skidade vi hemåt igen, men nu var vi ändå nöjda med dagen då vi fick 2 gäddor och hade sån tur med vädret.

Påsklov och gäddfiske!

Datum: Fredag 2 april
Lufttemp: 3 grader
Väder: Mulet och tät dimma
Fiskare: Johan, Sebastian
Tappad fisk: 2
Fångad fisk: -

Jag och Sebastian skidade ner från sillviksvägen de ca 4-500 metrarna ner till tavelfjärden vid 12.30 på långfredagen. Föret var det värsta tänkbara; löst och klibbsnö, och eftersom snötäcket var 1 meter tjockt så föll man väldigt mycket. Färden till isen tog 40 minuter, och det säger väl det mesta...

Väl framme på isen så tog vi på oss skoterskorna och plumsade ut på isen. Vi valde ett ställe som basecamp där vi också borrade de första hålen, ca 200 meter från två killar som redan var där.

Vi borrade några hål inom en radie på 25 meter från basen, och satte ut flaggor med bjällror på som nappindikatorer för vår gäddfiskeutrustning, som bestod av korta spön med antingen 0,45 nylonlina eller kraftig flätlina. I änden på linorna hade vi agnat med hel mört och abborre. När detta var gjort satte jag mig för att ta fram mackorna ur ryggsäcken då det plötsligt började skaka till och plinga i flaggan 1 meter framför mig. Jag släppte taget om mackorna och tog tag i linan för att känna fisken. Den var där 2-3 gånger och nafsade, men sen borta. Jag drog upp mörten jag agnat med och kikade på den, för att sedan släppa ner den igen. Jag satte mig nu på stolen och tittade på bjällran. Två sekunder senare började den svänga och plinga igen. Jag tog tag i linan och kände återigen fisken. Efter 4 smånafs sög den tag i betet och dök iväg med en väldig kraft. Jag flög upp och tog tag i spöt för ett mothugg, men fisken hade släppt. När jag nu tog upp mörten ur hålet var den söndersliten, med inälvorna hängandes från den öppna buken.

Nu följde en period utan något liv och vi flyttade runt våra spön väldigt aktivt och Sebbe riggade ett litet spö med multirulle och en gäddsax i linänden. Nu la vi oss båda på liggunderlag och halvsov ett tag. Efter ett tag blev jag less och flyttade runt lite spön för att sedan lägga mig på liggunderlaget igen. Jag formade en huvudkudde av snön så att jag kunde se flaggorna om det skulle hända något, men tappade fokus efter ett tag. Då hände det. Jag hörde en bjällra ringa och jag tittade bort mot Sebbes orangea spö som var längst bort, flaggan for upp och ner och sögs ner i hålet. Jag flög upp i stolen och sprang fortare än Usain Bolt (nästan iallafall) mot hålet. Jag tog tag i spöt och gjorde mothugg, men ingen fisk i andra änden av linan. Det här var inte vår dag helt enkelt. Klockan var nu halv 6 och vi fick inget mer liv fram till kvart i 7 så då skidade vi hemåt.