Harrfiske!

De sista dagarna i juli var jag (Johan) och Isak på en spännande fisketur i fjällregionen. Planen var att vi skulle gå drygt 15 km till en sjö där det skulle fiskas harr. Vi hade ingen aning om vad som väntade, vare sig med vandringen eller hur fisket skulle vara, så lite spänd var man allt.

Packningen redo inför vandringen. 25 kg vägde min ryggsäck med allt packat (den till vänster).

Vi vandrade sedan i natten genom skog, över stock och sten, över myrar, bäckar och fjäll.  Efter en lång vandring på ca 6 timmar i den stiglösa terrängen var det sovsäcken som lockade mest trots att vi anlände halv 5 på morgonen.

Drickapaus efter ca 3 timmars vandring.

Jag efter 3,5 timmes vandring.

Vacker soluppgång under vandringen.

Jag vaknade vid halv 12 av den tryckande värmen som det kan bli i ett tält när solen ligger på och kände att det verkligen var dags att kliva upp. Då jag ändå var tvungen att gå ner till sjön för att hämta vatten till frukosten, som nu hade övergått till lunch, passade jag på att ta med spöt ner till vattenbrynet. I tredje kastet small det på en harr på dryga 8 hg som fick komplettera den i övrigt tråkiga frukosten bestående av gröt med en näst intill obefintlig mängd socker. Medan jag rensade harr och började koka gröt vaknade Isak till liv, och nu började fiskeivern ge sig till känna. Vädret ville dock inte att vi skulle få ge oss ut på vattnet ännu, för mitt under frukosten drog det in ett kraftiga åskoväder från alla håll som tvingade oss in i tältet. Åskan kom närmare och närmare och till slut så nära att det small samtidigt som blixtens sken lyste upp tältet. Precis i detta ögonblick var jag utrustad med en gaffel i handen och i full färd med att ta en bit harr ur en kastrull, och när blixten slog ner rycktes armen bakåt av en stöt vars kraft var i paritet med en man får av ett kostängsel. Det var med andra ord en väldigt svag stöt jag fick som tur var. Smått skärrad var jag snabb med att lägga ifrån mig alla metallföremål i några minuter tills den värsta åskan dragit förbi.

Någon timme senare hade vädret blivit bättre och det var nästan blankt på sjön. Den extrema värmen som varit tidigare gjorde att det var ett i princip obefintligt insektsliv, vilket var tråkigt eftersom det därför inte vakade någonting. På grund av detta fick det bli spinnfiske för att öka chanserna till att nå de större individerna, och förväntansfulla som vi var paddlade vi ut på sjön.

Vi fick ganska snabbt ett par finare harrar där den ena var på dryga kilot, men fisket var ändå väldigt trögt antalsmässigt. Smågäddorna ville tyvärr också vara med och högg ofta på våra spinnare. De flesta var kring kilot förutom en som var på 5-6 kg och som i alla fall bjöd på en härlig fight på den lätta utrustningen i flytringen. Klockan blev snabbt middagstid och vi tyckte det var dags att äta, så vi tog upp ett par harrar som fick bli en god måltid.

Resans första kilosfisk.

Smörstekta harrfiléer var riktigt gott!

Vi hann sedan fiska ett tag på kvällen innan vi åt vår "middag" vid midnatt, och under denna period fick Isak en fin fisk på 51 cm och ca 1,1 kg. Innan vi lade oss blev det som sagt dags för ett mål mat och då passade vi på att käka makaroner och korv.

Makaroner och korv!

Isak med en fin harr.

Nästa morgon vaknade vi till kvittrande fåglar och sol, och det kändes som det här kunde bli en bra dag. Det tröga fisket den första dagen gjorde att vi nu bestämt oss för att prova att gå upp till en annan sjö som var belägen lite högre upp. Det blev dock en totalflopp då sjön var knappa metern djup överallt och hade en tjock dybotten som jag virvlade upp med simfötterna då jag skulle paddla med flytringen. Vi kastade på ett tag på olika ställen i sjön men det kändes väldigt ohett så vi spenderade inte mycket tid där. Det jobbiga var att vi förlorade mycket fisketid på grund av detta och det blev inte bättre av att vi försov oss tre timmar på morgonen
heller, så det blev bara kvällfiske denna dag men utan någon större fisk än 9 hg.

När vi vaknade nästa morgon var det klart kyligare ute och dimma drev snabbt med vinden över sjön. Det var klart kallare idag och det kändes som detta väderomslag kunde trigga igång fisken som garanterat stått längs botten och tryckt i det ovanligt varma vattnet som var en bit över 20 grader. Det hann gå en dryg halvtimme utan någon fiskkänning och när man satt där ute i flytringen i regnet började man tvivla som man alltid gör när det går trögt. Det var sista dagen och vi skulle bara äta fisk denna dag, så vi var tvungna att få fisk för att inte gå hungriga. Som tur var så nötte vi på och helt plötsligt lossnade det efter att Isak fått en fin fisk på 9 hg. Nu fick vi många fina fiskar de nästkommande timmarna där 7 st var över kilot, men framför allt hade vi mat för dagen!

En av många kilosharrar.

Spökharr på 1050 gram.

Kilosfisk i ruskvädret.

Min största för resan på 1,1 kg.

Efter en dag i en flytring i rätt kraftig vind och en del regn var man rätt nöjd och sovsäcken kändes inte fel.

Inför vandringen hem tog vi beslutet att ta en lite annorlunda väg på ett ställe för att förhoppningsvis spara lite tid. Detta lönade sig och hemvandringen tog bara 4,5 timme. Att sedan få bada och sätta sig i bilen var otroligt skönt efter att ha varit ute i vildmarken helt isolerade från allting i tre dagar.

Fin utsikt på vägen hem.

Här nedan är en film från denna resa!