Abborrsatsning!

I helgen bestämde sig David, Ludde och jag för att satsa två dagar nu på sista isen för att försöka ta en finare abborre. Vi stack direkt i fredags efter middagen och var riktigt taggade. Jag hade haft flyt att få låna en paraplymjärde över helgen så det kändes lovande för att få några levande mörtar för abborrismetet som annars kunde bli knepigt. 
 
Första dagen kom vi ut på isen tidigt och kollade mjärden, strax efter 5 var klockan. Mjärden var dock tom och det fick bli pimpel istället. Vi borrade runt på sjön kring grund och djupkanter för att hitta fisken. Efter att ha fått mycket ströfisk hittade vi rätt vid en djupbrant där vi träffade på riktigt mycket fisk. Under dagen blev det kring 40 stycken borrar, men flyt hade vi verkligen inte. David hade först en grov borre som klev på hans balanspirk och som släppte uppe i hålet, uppskattningsvis kring kilot. Ett tag senare högg en ännu storre borre som också den släppte i hålet just när David skulle landa den, detta var en fisk som såg ut som en brax och var riktigt fet som måste ha vägt minst 1,3! Efter detta var vi riktigt nere och det blev ingen stor fisk den dagen, men vi taggade om till morgondagen.
 
Jag och David jagar borre
 
Dag två så gick vi direkt bort till djupkanten där vi placerade vår basecamp. Sedan började vi borra kring stränderna i hopp om att få några mörtar eller kanske några mindre abborrar lämpliga som betesfisk. 
 
Efter ett tag fick vi några borrar i hyfsad storlek som vi kunde använda till ismetet. Vi fortsatte att pimpla hela dagen men de stora lyste med sin frånvaro. Klockan hade nu slagit två, och Ludde fick helt plötsligt fäll på två av sina spön. Han tog det ena och lät mig ta det andra. Vi satte mothugg ungefär samtidigt och upp i mitt hål kom en minigädda samtidigt som Ludde skrek till:
- HELVEEETET VILKEN ABBORRE!
Jag skulle precis greppa min gädda då den tunna flourocarbonen small av, så jag sprang över till Luddes hål. Väl där möttes jag av en stor silhuett nere i hålet! Landningen gick bra och upp kom en abborre på 1,28 kg och 44,5 cm!!! Så grymt skönt att äntligen få något stort efter nederlaget dagen innan!
 
1,28 kg och 44,5 cm!
 
Ludde med sitt nya PB!
 
 
 

Kommentera här: