Idmete!

I helgen åkte jag och Ludde på ett idmetespass, ett pass som det blev helt osannolikt bra fiske på. Detta pass var också mitt allra första idmete så jag var extra taggad för att få prova på något nytt fiske!

I bilen på väg dit så snackade vi om hur vi trodde fisket skulle vara. Ludde garanterade fisk, så jag litade på honom och satte upp mitt första mål som var att slå mitt väldigt gamla PB på 1,5 kg som jag fick vid något abbormete för säkert 10 år sedan. Ludde hade ju bara två dagar tidigare tagit nytt PB med en romstinn id på 54 cm och 2,37 kg, så förhoppningarna fanns ju där helt klart.

Ludde med en feting på 2,37 från fisketuren ett par dar tidigare!

Det dröjde inte länge alls innan första fisken landades, det var faktiskt på Luddes första kast som den kom. Det var ingen gigant men ändå uppskattad på 1,5+, en helt okej fisk att börja dagen med. Under en ganska kort period drog Ludde ett par fiskar till, men jag hade inte riktigt flytet i början och fick inte ens flötet att dyka någon gång. Till slut dök i alla fall flötet och jag kunde landa en id på 1,25, inte PB men skönt med en landad fisk i alla fall. Efter detta drog Ludde ett par stycken till innan vi bytte ställe.

Dagens första för mig!

Ludde med en stackare som var blind på ena ögat

Typ 1,7a ungefär

På nästa ställe var det helt dött, så där lade vi bara dryga 20 minuter fiske. Vi gick därför uppströms igen och fick då uppleva ett grymt fiske. Det dröjde inte särskilt länge innan jag fick min andra id för dagen, en rätt fin en på 1,81 som alltså var ett nytt PB!

Nya PB:t på 1,81!

Releasebild på pers

Med 1,81:an som startfisk landade vi säkert 7-8 idar under den följande halvtimmen, varav 5 stycken över 1,9! Bara ett par kast efter mitt senaste PB landade jag ytterligare en grann id på 2,05 kg – nytt PB igen! Minuterna efter att denna simmat tillbaka fick Ludde på en fin en som visade sig vara 56 cm lång och 2,22 kg tung!

PB-höjning igen till 2,05!

Ludde med en grann id på 56 cm och 2,22 kg

Release av 56:an

Nu började jag att lära mig var de stod och hade fått till tekniken, så mina tre nästkommande fiskar var granna på 1,99, 1,96 och 1,95. Ludde fick också mycket fisk vi inte vägde men som ändå var på 1,7-1,9.

1,99

1,95

Ludde med en kring 1,7-1,8

1,96

Efter den heta halvtimmen landade vi väldigt mycket fisk men inte i lika rask takt. Alla fiskar som nu kom upp uppskattades till 1,6-1,8 ungefär, riktigt fin size på dem ändå! Ludde hade en het period under några björkar där han drog säkert 3-4 idar på en kvart, alla riktigt fina.

Ludde med en på 1,9 ungefär

Close up

Sedan var det min tur att ha en het period. Jag landade 3 stycken på i alla fall 1,7+ rätt snabbt, men sedan fick jag ett hugg med lite mer tyngd i. Denna kämpade på riktigt hårt och bjöd upp till fight, och när den sedan närmade sig land tog jag den runt stjärtspolen och landade den. Det var då jag fattade att den var stor. Jag ropade på Ludde som direkt såg att den var stor då han kom närmare. Vi lade snabbt fisken i vågpåsen och vägde den till 2,43 kg, nytt PB igen! Fisken var hela 58 cm lång, så om den inte hade varit så utlekt som den var hade den mest troligt pressat vågen över gränsen för storfiskreg som ligger på 2,7 kg.

En till fin kring 2 kg

Jag med en till fin på närmare 1,9

Nytt pers igen! 2430 gram och 58 cm

Nya perset får simma tillbaka

När mitt nya PB simmat tillbaka fortsatte vi fiska ett tag till och landade ytterligare några hyfsade idar, innan vi vid halv 7 packade ihop och åkte hem. Vilken dag ändå, med 28 landade idar! GaAAlet skoj!

Kommentarer:

1 Ludde:

Galet fiske! Som jag nog sa 30ggr den dagen hehe :P

2 Farfar:

Helt klart ett galet fiske.

Kommentera här: