Dubbla dubbelpass

Igår var det soligt och fint vilket passade bra för både träning och fiske. Halv 10 for jag ut på ett rullskidpass på 3 mil som följdes av ett flugfiskepass i ån efter gädda på eftermiddagen i den fortfarande lika stekande solen. Efter middagen blev det sen ett andra träningspass på IKSU som följdes av ett idmetespass med Ludde på ett nytt ställe vi tänkt prova. Dubbla dubbelpass blev det alltså!
I täfteån såhär mitt på sommaren är vattenståndet nästan obefintligt. Vattnet rinner knappt framåt och det ser inte alls inbjudande ut för fisken, men trots det så står det mycket gädda kvar i ån och under denna period är de väldigt huggvilliga då inte mycket fisk passerar deras käftar i det låga vattenståndet.
Lågvatten
Här kommer en bild på en gädda jag tog på min egenbundna fluga.
På kvällen vart det sedan alltså dags för mete. Vi kom ut ganska sent och började fiska nästan vid 9, men stället verkade vara hett och vi hade väldigt mycket fiskkontakt under i alla fall 1,5 h. Mycket av kontakten vi hade var mört, men det var ändå stora stötar på betet så mörten verkade vara stor. Ludde testade att kroka en och fick upp en fin mört på 330 gram. Innan han landade den hade jag landat en ganska fin id som jag krokat efter några distinkta stötar.
Jag med kvällens enda id på som i alla fall pressade vågen över 2 kg. Vikten var 2030 gram.
Vi fick dessvärre ingen fler id men nu hade vi testat ett outforskat ställe som vi tror kan ha potential. Att stället höll mycket fisk var det inget snack om. Återbesök är planerat på måndag eller tisdag!

Kommentera här: