Fjällen!

Under helgen har vi varit i Björns stuga och fiskat. Jag, Björn och Per tog bilen norrut medan stockholmarna Oskar och Erik flög upp. Under de tre fiskedagarna fångades och återutsattes 52 gäddor samt en stor mängd harr. Hos gäddorna var 20 stycken över 5 kg och bara ett par gäddor var under 3, varav den största gäddan var 116,5 cm lång med en låg vikt på 8,8 kg för att den var helt utlekt. De största harrarna som fångades var lite över kilot, alltså helt okej. Under resan hände det mycket häftiga saker, såna historier som nästan låter för otroliga för att vara sanna. Mer om det längre ner i inlägget.
När vi tog bilen upp och körde längs sista biten på grusvägen innan gångturen skulle börja möttes vi av en inte alls så trevlig syn. Eftersom det regnat mycket just innan och det varit vårflod hade det höga vattenståndet gjort så vägen spolats sönder av ett vattenflöde mellan två myrar. Det var bara att stiga ur bilen och laga vägen.
Vägen var trasig

När vi sedan kom fram till stugan ett par timmar efter midnatt träffade vi Oskar och Erik som redan fiskat en del, men bara dragit 5 gäddor. De lekte tydligen fortfarande.
Nästa dag, torsdag alltså, drog vi till deltat där vi tog ganska många gäddor. Medelvikten var på ca 4 kg på de vi tog.
Gädda på 4,5 kg från deltat
"Ludde" krokar av en av Björnies gäddor

När vi fiskat gädda en del bytte vi till harrfiske. Dock fångades bara småharrar men en stor älgko och en nyfödd kalv fick vi i alla fall se under deras misslyckade försök att vada över ån.
Älgko med älgkalv. Kalven är rakt ovanför den yttersta spetsen på riset längst till höger närmast i bild
När vi ätit ett mål mat tog vi med oss Per på en fisketur efter harr/gädda i forsen.
Per och Björn i båten

Väl framme vid fiskestället riggar Ludde upp filmkameran och sätter igång med att filma lite medan vi fiskar.
Ludde fixar kameran
Det märktes att harrarna var på hugget. Vi fick en otrolig mängd harr varav många var över halvkilot och några riktigt fina bitar på strax under och över kilot. Jag fotade och filmade även en del harr under vattnet emellanåt, där några bilder blev riktigt bra! Efter drömfisket efter harr gick vi 50 meter genom skogen och fiskade lite gädda i viken bredvid. Bland de gäddor vi fick landade Oskar en rätt fin på 5-6 kilo.
Oskar med en harr på dryga kilot

Jag med en fin kilosharr

Kilosharr under vatten

Grym vy över den spegelblanka sjön
Fredagen bjöd på riktigt superfiske och stekhet sol där lufttemperaturen låg på över 25 grader. Vi började morgonfisket med en tur längs stranden där vi vadade i vattnet (under olika former) och fiskade gädda. Björn hade vadarbyxor, Per gick runt i vattnet i löparskor och shorts, medan jag Ludde och Oskar hade stövlar till en början men vi insåg snabbt att det inte skulle gå att komma ut så långt i det höga vattenståndet. Jag gjorde det kloka valet att ta av stövlarna på land och gå ut och fiska barfota (jag kunde därmed gå hur djupt jag ville), medan Oskar och Ludde fortsatte med stövlarna tills de plurrade. När de väl hade stövlarna vattenfyllda gick de omkring lite hur som helst i vattnet och drog gädda, både med vatten till midjan eller upp till halsen. Roliga stockholmare det där.
Björn med en 5+gädda i hettan
Det var nästan ett måste att stå i vattnet och fiska för att inte svettas ihjäl

Oskar och Ludde på gäddjakt
Jag och Björn bjuder på en teambild

Gäddfisket längs land fortsatte ganska länge, så kvällspasset blev nere vid forsen igen. Den här kvällen hände det två otroliga saker. Vi började på det vanliga viset med att fiska harr. Björnie och Per vandrade nedströms med flugspöt och lämnade mig med Oskar och Ludde uppe vid sjöns utlopp. När vi dragit några harrar såg vi plötsligt en gäddrygg vara och bryta vattenytan inne vid strömkanten. Ludde gick dit ganska direkt men såg ingenting. Vi fortsatte fiska harr i ungefär 10 minuter innan jag gick upp ett tiotal meter längs strömkanten och såg en gädda på uppskattningsvis 4 kg stå där med en gigantisk harr i munnen. Jag ropade dit Oskar och Ludde som kom med filmkameran och började filma. Harren som gäddan hade i munnen var på minst 1,5 kg, jag har nästan inte sett en så stor harr förut. Jag och Oskar tog varsitt spö och försökte störa gäddan så att den skulle släppta harren som sprattlade för fullt. Vi lyckades kroka gäddan i läppen och drillade in den mot land, fortfarande med harren i munnen. Då gäddan bara var ett par meter från land släppte draget och harren kom lös och simmade sin väg. Gäddan däremot ställde sig någon meter från våra fötter i ett litet hål på botten. Luddes kamera rullade fortfarande, och han filmade när jag släppte ner mitt jerkbete framför gäddans mun. Två, tre knyckningar var allt som behövdes för att gäddan skulle hugga. Det var en rätt fin en på 4,5 kg.
Oskar och Ludde slappar i båten
Jag med gäddan som tagit jätteharren. Gäddan stod i det mörka partiet längst ner till vänster i bild, så jag lade bara draget framför munnen på den. Allt finns på film!

Efter den här händelsen, som Björn förövrigt missade, fortsatte vi att fiska harr. Ludde hade planer på att göra en filmsekvens där Oskar först fångar en harr, går och byter spö, och sedan drar upp en gädda. Ludde började då att filma när Oskar fick en harr. När det återutsatts följde han efter Oskar då han bytt spö och gick till "gäddviken". Oskar gjorde först ett kast utan känning. På andra kastet hade han hugg. På det tredje kastet såg han en gädda följa efter draget ända in mot fötterna, så han gjorde ett långt spinnstopp endast en meter från land. Gäddan slukade betet och Oskar drillade en fin gädda som vi efter landning mätte och vägde till 116,5 cm och 8,8 kg. Gäddan var helt utlekt och hade i toppkondition kunnat väga dryga 13 kg. Grattis till en fin gädda Oskar!
116,5 centimeter
Återutsättning
Oskar står och leker med kameran

En stund senare kom Björn och Per tillbaka från deras fiske en bit nedströms. De började med att berätta att Björn dragit 28 harrar där största var på 9 hg. Då kontrade vi med att berätta allt som hänt uppe där vi fiskat. Björn grattade Oskar och sen gick vi och fiskade gädda på samma ställe som 116,5-centimetaren togs. Det dröjde inte länge förrän Oskar satte sitt drag i en videbuske på andra sidan viken, så jag, Per och Ludde fick ta båten ut och hämta draget. Medan vi rodde in dit skrek Ludde till. Han såg Oskars gädda stå och vila upp sig på botten rakt under båten. Vi åkte och hämtade Oskars drag och sen plockade vi upp han och Björn och rodde ut till gäddan igen. Alla stod upp i båten och kollade på gäddan. Sen fick Oskar idén att släppa ner en harr till den för att se om den skulle reagera. Vi hade nämligen en harr i båten som vi var tvungen att ta livet av efter att den krokats så djupt. Eftersom det bara var 1,5 meter djupt under båten och väldigt klart vatten så stack jag ner armen och började filma innan skådespelet skulle börja. Oskar singlade ner harren på botten rakt under oss, och alla tittade spänt på dess reaktion. Gäddan simmade sakta fram mot harren med gjorde ingenting, så Oskar tog en mepps 3-grammare och ryckte lite i harren ett par gånger. Detta gjorde att gäddan försiktigt sög i sig harren, allt fångat på min undervattenskamera. Vi rodde efter gäddan och filmade hela sekvensen från att den klippte harren från sidan till att den svalt den helt och simmat iväg. Alla var helt extas i båten. Vi hade just sett och filmat en gädda på 116,5 cm äta en harr!
Gäddan med harren i munnen
Nästa dag var det resans sista fiskedag. Vi tog båten uppöver sjön mot deltat och bäcken där vi skulle fiska gädda och harr. Denna tur bjöd på riktigt mycket fisk, till och med ett trippelhugg för mig, Oskar och Björnie när vi fiskade gädda. Per var den enda som hade med ett UL-spö på den här turen och drog upp några fina harrar som vi plockade med oss till en underbar middag bestående av harr, abborre, sill och potatis. Riktigt gott!
Per och Björn

Efter den goda middagen åkte vi ner mot forsen för mer fiske. Både fina harrar och gäddor fångades. Björnie fick först en gädda på 101 cm och sedan tog Oskar en gädda på 98 cm 5 minuter senare. Jag och Björn försökte fiska mycket gädda nu den sista kvällen och jagade stort. Jag hade ett brutalt hugg där gäddan tyvärr missade mitt drag, men ett tag senare fick Björnie på en riktigt fin en. När gäddan landats visade det sig att det var samma gädda som Oskar fått dagen innan! 116,5 cm lång men nu 8,7 kg. Grattis till nytt PB för Björnie! Senare på kvällen sprang jag tillbaka till stugan och hämtade nudlar, korv och lite annat käk som vi åt till kvällsfika nere vid forsen.
Oskar och Ludde i båten, och Björn nöter fluga med vadarbyxor.
Björnie med en fin harr på 750 g.

Korv och nudlar på kvällskvisten
Björnie med gädda på 101 cm och 6,7 kg
98 cm och 6 kg fångad av Oskar
Björnie med nytt PB! 8,7 kg och 116,5 cm
Efter ytterligare en magisk fiskedag gick vi och la oss klockan 4. Jag och Björnie skulle dock upp två timmar senare för att vi skulle springa till bilen och sen åka buss hem. Det var kämpigt som alltid att lämna stugan, men som tur är så finns stället kvar. Förresten så kommer Ludde göra en film om resan senare, och eftersom vi har så mycket unikt filmmaterial så kommer jag inte lägga upp någonting förrän han är klar med filmen.
Trött kille på bussen hem

Kommentarer:

1 Farfar:

Otroligt, Johan!!!, nu är jag avundsjuk.

2 Johan:

Ja det var en riktig drömresa faktiskt! Om du kommer upp till oss i veckan får du gärna ta med mina priser :)

Kommentera här: