PB i Sillviken!

Datum: Tisdag 21 juni
Temperatur: 
Väder: Mulet/regn
Plats: Sillviken
Fiskare: Johan och David
Typ av fiske: Jerkfiske 
Fångad fisk: 7
Idag efter jobbet tog jag och David en tur ut till stugan där familjen jobbade på. Vi däremot drog ut båten och for på en fisketur tvärs över viken. Det var rätt bra fiskeväder faktiskt; lite vind och mulet. I slutet av passet började det dock regna mer och mer.
Fisketuren började med ett tiotal kast utan fisk, men när jag slängt ut betet ytterligare en gång sa jag:
"På det här kastet kommer första gäddan upp"
David svarade med:
"Då blir jag imponerad haha"
Det dröjde inte mer än 10-15 sekunder innan jag utbrast:
"FISK!"
Det var dock en extremt liten gädda, men första fisken är alltid uppskattad. När den simmat tillbaka dängde David iväg med ett kast rakt utåt. Inte alls långt därefter skrek David:
"Jag har en!"
Jag vevade snabbt in mitt bete och hjälpte till med landningen och avkrokningen som gick snabbt och smidigt.
David med sin första för dagen
David slungade iväg betet på samma ställe igen, och den här gången tog det bara några sekunder innan det small på en finare bit.
"Den här är fin David!" sa jag när gäddan gjorde en lång rusning. Kampen pågick i dryga 5 minuter och det var riktigt kul att verkligen se David kämpa mot fisken med sin klena utrustning. Det var en grymt stark gädda han hade krokat, och när den landats konstaterade vi att det var ett nytt PB för David! Visserligen bara med 1 hg, men ett PB är alltid ett PB.
David drillar PB-pike
Davids nya PB på 4,9!
När gäddan simmat tillbaka och vi börjat fiska igen hann jag bara kasta ett par kast innan nästa gädda satt på kroken. Det var ännu en stark gädda som tagit draget och bjöd på en fin fight.
Ett litet tag senare hade jag en gädda som högg precis vid båten men släppte nästan direkt, samtidigt som David sa att han hade känningar av någonting. Han gjorde ett vältajmat vevstopp, och ögonblicket senare small det på en rätt fin en på Davids spö. Fajten hann bara pågå i dryga halvminuten tills gäddan gjorde en kraftig luftfärd och tafsen gick av. Det var riktigt synd, både för draget och den fina gäddan.
Hur som helst landades några gäddor till innan vi drog igång motorn och körde tillbaka vid 10-tiden. En riktigt rolig fisketur var det!
David levererar en snygg pose och en snyggt tecknad gädda


Jag med en hyfsat fin




David kör lite planking i båten

Kommentera här: