Ismetespremiär!

Det var med spänning jag, David och Björn försiktigt gick ut på isen denna blåsiga lovmorgon. Vi kollade tjockleken på isen lite då och då, och när vi kommit ut en bit kändes det inte så säkert då isen var väldigt tunn. Vi hade först tänkt vända hemåt igen men det kändes ju trist att göra det när man väl tagit sig ut, så vi tänkte att vi lika gärna prova nära land. Storgäddan kan lika gärna stå på grunt vatten.
Det blåste väldigt mycket idag, inte en jämnstark konstant vind, utan ofta kraftiga vindbyar som ville dra med sig det mesta som vi hade med oss på den blanka snöfria isen. Vi drog därför in vår packning ganska nära land för att få så mycket skydd från vinden som möjligt, så vi klarade oss rätt bra ändå. Vi satte igång att borra hål relativt nära land och satte först ut tre spön rätt snabbt innan jag fortsatte att borra ett gäng hål. Det dröjde inte alltför länge innan det fällde på det mittersta spöt i hålet jag hade valt. Rullen skrek då linan rusade ur rullen i en väldig fart medan jag gled över isen till hålet. Jag fattade grepp om spöt och satte ett hårt mothugg och möttes av ett par ganska tunga knyckningar, och efter en bra fajt kunde vi landa en hyfsat fin gädda på närmare 5 kg. Gäddan var väldigt pigg och ville snabbt sticka ner i hålet igen så vi hann tråkigt nog inte ta några bilder.
Inte alls långt därefter fällde det på spöt bredvid, Davids spö. Jag och David tog oss till spöt där David drog till med ett bra mothugg, och Björn som knappt hade något fotfäste på isen kämpade i motvinden med landningsmatta och vågsäck i händerna. Vi kunde snabbt därefter landa dagens andra gädda!
Nästa fäll kom strax efter 11, denna gång på Björns spö lite längre ut. Efter en rätt snabb drillning kunde vi landa dagens längsta men inte tyngsta gädda.
Nu var det en dödperiod ett tag så vi passade på att steka äggröra på spritköket och koka bullens. Mitt i maten sittandes med en tekopp i handen fällde det på ett av Björns spön, och i all iver så spiller jag såklart ut mitt te över stolen. Dagens sista gädda är lite mindre än den förra men vi får till en snygg bild på den i alla fall!
Bullens är alltid gott!


Björn med dagens sista
Då var alltså premiären bortgjord, en under omständigheterna ändå hyfsat godkänd premiär.

Kommentarer:

1 Farfar:

Bra Johan!

Var försiktig bara, isar kan vara förädiska.

Kommentera här: