Sol och blåst

Datum: Lördag 9 april
Temperatur: 8 grader
Väder: Strålande sol
Plats: Tavlefjärden

Fiskare: Johan, David, Peter och Anna
Typ av fiske: Ismete
Tappad fisk: 
Fångad fisk: 3
Största fisk:
Idag for jag, David, Peter och min syster Anna ut på isen i hopp om att få en fin gädda. När vi kom ut var det två fiskare där som redan dragit 7 gäddor, en hyfsad på 4,5 kg men annars bara små. De hade tagit alla hål som jag borrade förra helgen så det var bara att borra nya, och när vi höll på att sätta ut det tredje spöt fällde det på ett av våra utsatta spön. Dagens första snipa landades, en gädda som faktiskt var märkt med en rosa märkning i ryggfenan. Borde tagit en bild på den men det blev inga bilder idag. Strax efter den gäddan togs ytterligare en liten gädda från våran sida.

När klockan var kring 11 kom det ut en kille till på isen. Jag sa till David och de andra att det kanske var Marc som kommenterade bloggen dagen innan. Så var det också. Marc satte sig bredvid oss och satte sedan ut sina egna spön. Han hade gjort en stark insats och cyklat de ca 8 kilometrarna från Ålidhem ut till isen med borr och all utrustning, trots en massa plugg som låg och skrek där hemma. Det visade sig att Marc var en riktigt trevlig kille, bara något år äldre än mig, och som pluggade läkarlinjen på Umeå Universitet. Det blir nog fler fisketurer med honom i fortsättningen!
Efter att vi grillat lite bacon så fällde det igen med en gädda på knappt två kilo. Kort efter det så kom Davids och mina föräldrar ut på isen för att kolla läget, och då hände såklart ingenting. Ett tag efter att de for hem så lämnade vi också isen. Ingen lyckad fiskedag idag i blåsvädret, men man fick en del sol på sig i alla fall!
Här nedan kommer i alla fall ett litet filmklipp med David som pratar på och härmar Ola Lindholm.

Kommentarer:

1 Jesper Lundin:

Haha! Fan vad kul att ni fick en av våra märkta gäddor! Vi har märkt alla gäddor vi fångat i nedre respektive övre Tavlefjärden där jag nu antar att ni var, för att se om fisken simmar mellan de båda delarna av Tavlefjärden, men också för att se om fisken klarar sig och ökar i vikt eller tråkigt nog minskar i vikt osv.

2 Johan:

Ja det var kul! Filip nämnde också att jag fångat en av era märkta gäddor, sjukt kul grej att göra faktiskt, att märka dem alltså. Hoppas ni är noga med att skriva upp allt som händer med gäddorna, hur de rör sig, tillväxten osv. Kan vara kul att veta sen! :D

Kommentera här: