Täfteån levererar igen!

Datum: Lördag 29 maj
Lufttemp: 11 grader
Väder: Växlande molnighet
Plats: Täfteån
Fiskare: Johan, Björnie, Per och Bertil
Typ av fiske: Jerkfiske/Flugfiske
Tappad fisk: 2
Fångad fisk: 12
Största fisk: 3 kg

Premiärtur för gäddfisket i Täfteån -10, och vilken klass på fisket!


Björnie, Bertil och Per

Vi började dagen i Täfteböle där vi mötte upp varandra. Björnie hade tagit med sig sin pappa Per och sin farfar Bertil på dagens tur, som började med en liten vandring längs den ringlande ån upp mot Täftebölesjön. Efter kanske 45 minuters fiske utan känningar så åkte Per och Bertil hem och vi fortsatte fiska en bit upp mot sjön. Där uppe tog Björnie en på ca 1,5 kg.


En koncentrerad Björnie nöter med flugspöt


Tre Sandströms-generationer i aktion (jo, Per är där borta vid björkarna)

Efter den gäddan gick vi tillbaka till bilen och körde mot Täfteå och gick ner till den gamla bron nedanför Täfteborg. Därifrån gick vi uppströms till ett sel vi kallar för Berglund-selet. Björnie och jag jerkade båda två och jag tog den första gäddan i strömmen nedanför selet ganska snabbt. Den gäddan var rätt fin på ca 2,5 kg.


Min första gädda för dagen på 2,5 kg


Forsen nedanför Berglund-selet

Sedan började vi fiska mer koncentrerat på det lugnare vattnet i selet. Björnie gjorde ett långt kast med sin Salmo Slider ut i mitten av selet och det small nästan direkt efter landning! Gäddan var inte speciellt stor utan var bara på 1,5 kg. Vi gick nu upp till den övre forsen i ingången till selet och jag gjorde ett par kast där med Buster Jerken och landade direkt en gädda på ca 2 kg! Jag släppte tillbaka gäddan och gjorde ett par kast till då jag prövade att kasta över strömmen och jerka igenom den, vilket gav resultat direkt! Den här gången var det en lite finare gädda som såg rätt hyfsad ut och som skulle visa sig vara dagens största! Jag ropade på Björnie och gav kameran till honom medan jag landade gäddan och lossade krokarna.
Fisken var väldigt fin och var på 74 cm med en vikt på 3 kg.


Dagens största på 3 kg!

Björnie bytte nu till sitt flugspö och gick verkligen in för att försöka ta en gädda på fluga. Jag gick längre upp längs strömmen och drog en till gädda på 1,5-2 kg medan Björnie fiskade av den lilla forsen jag nyss tog två gäddor i. Vi gick upp en liten bit och Björnie fortsatte att nöta med flugspöt.


Björnie in action

Det resulterade dock inte i någon fisk och vi gick tillbaka ner till selet och nötte på ett tag till. Björnie med fluga och jag med jerk. Jag gjorde några längre kast ut i mitten av selet och fick ganska snabbt en liten gädda på kilot. Efter den simmat tillbaka gick jag ner 15 meter till där selet smalnade av litegrann och fortsatte fiska där. Utan förvarning såg jag en pil susa fram just under ytan i mitten av selet.
"BJÖRNIE!! KOLLA!"
Det var en gädda som jagade något i ytan. Pilen upplöstes i ett stort plask då gäddan flög upp ur vattnet och tog en mindre fisk som den jagat i ytan.
"BJÖRNIE! KOM HIT MED FLUGSPÖT!"
Björnie rusade till mig och ställde sig ute på vassudden och gjorde några kast ut mot där gäddan varit i farten. Jag fortsatte mitt jerkfiske och fick snart på ännu en gädda. När jag nu drillade gäddan, som var dagens 8:e, så hörde jag Björnie ropa:
"JAG HAR EN! JAG HAR EN!"
Jag tittade snabbt dit och såg Björnies flugspö böja sig ner mot ytan likt en alldeles för kraftigt böjd pilbåge, då gäddan plötsligt släppte.
"FAAN!"
Det var riktigt otur att gäddan skulle släppa när han väl fick på en på flugspöt, så efter jag landat den 8:e gäddan på ca 2,5 kg åkte vi ner till Täfteborg-selet.


Björnie ute på vassudden där han hade på en gädda på fluga!


Jag med dagens 8:e gädda! Vikt ca 2,5 kg.

Täfteborg-selet är alltid bra, alltid fiskgaranti. Björnie fortsatte envist att nöta på med flugspöt i den fina forsen som rinner in i selet, medan jag lät Bustern jobba fortsatt stenhårt. Efter några kast utan känningar högg det plötsligt till i linänden.
"FISK!"
Jag pumpade in gäddan som var på ca 1,5 kg och släppte tillbaka den. Jag gjorde sedan ett kast till, denna gången närmare forsen, och fick återigen på en gädda. Denna gädda var på ca 2 kg och sprattlade sig loss när jag fått tag i tafsen. Det var skönt då jag slapp använda tången. Jag dunkade iväg betet ännu en gång, men nu över strömmen. Jag lät betet gå rätt igenom strömmen och då small det till igen! Den här gäddan var riktigt liten och var knappt på ett kilo.


Bild på strömsträcka ovanför Täfteborg-selet

Nu vart Björnie less på flugfisket som tagit upp ca 70% av dagens fisketid utan något resultat och började istället jerka igen. Han fick då direkt en gädda på 1,5-2 kg som snabbt fick simma tillbaka. Jag testade att fiska lite högre upp i det strömmande vattnet och fick då på en gädda på ca 2,5 kg som TOG BUSTERN! Fyfan, beteslåset på tafsen hade gått upp och draget lossnade då gäddan ruskade på huvudet. Bustern som dessutom var Björnies.. Nu blir det därför att inhandla 2 stycken såna, en till Björn och en till mig.

Förutom det lilla nederlaget med en tappad Buster så var detta en riktigt nice fiskedag med sinnessjukt bra fiske! Täfteån fortsätter att leverera, med besked!


Kommentarer:

1 Anonym:

Vad valde ni för färg på dragen?:)

2 undrande:

är det sinnessjukt fiske att få 12 gäddor där största väger 3 kg? ni måste ha haft det riktigt värdelösa dagar tidigare om du tycker att det är sinnessjukt...

Kommentera här: