Gäddfiske med Mange

Tidigare i veckan var jag och Mange på lite gäddfiske i inlandet under två dagar. Dag ett på våran fisketrip fiskade vi enbart jerkbait, vi provade på lite trolling också men det var jerkbait som gällde för dagen.
Lyx med cola till maten
Tangerat PB på 4,6
När vi slutat fiska första dagen och åkt hem till Manges farmor där vi skulle bo metade vi upp lite mört som vi tänkte använda för dag 2. Flötesmete var något som vi trodde kunde vara extremt effektivt då vi under dagen fick se säkert 20-30 gäddor gå upp i ytan och vända likt laxar, något som jag aldrig sett förr och det var ett väldigt konstigt beteende då det ändå var 4-5 meter djupt. Gäddorna tog troligtvis sik eller smålöja men det såg ändå lite skumt ut för det var bara ungefär som att dom vände vid ytan.
Hur som helst så började vi fisket under dag två med mete. Det tog bara någon minut så hade Manges flöte dykt och han hade krokat en grymt stark gädda. Under tiden han drillade den så lade jag ut mitt flöte med en död sik som vi hittade i ytvattnet just innan, och då vi landade Manges gädda såg vi att även mitt flöte var borta, så vi sumpade hans fisk och landade nu istället min gädda som också var riktigt stark! Efter en spännande kamp i allt sjögräs kunde vi landa en rätt fin gädda, och nu hade vi alltså två gäddor i båten som skulle vägas, mätas och fotas. Manges fisk visade sig vara ett nytt pb på 5,15 kg och 88 cm, och min gädda var på 6,45 och 98 lång. En bra start med andra ord!
Mange drillar nya PB:t
Mange med nytt PB på 5,15 och 88 cm!

En fin och fet gädda på 6,45 och 98 cm
Framöver så dök våra flöten alltid inom några minuter och då vi hade så få mörtar varade det fisket inte så länge utan vi fick gå över till bara jerkbait igen. Det var lite synd då vi bara han testa ett område på kanske 50 x 50 meter innan mörten var slut, för vi hade velat testa många fler heta ställen med metet. Dagen blev i alla fall riktigt bra med nytt pb för Mange och fina gäddor överlag!
Samma gädda som Mange tog dagen innan! Kolla mönstret vid bakre bukfenan på båda bilderna så ser ni att det är samma
Trolling like a baws

Kommentera här: