Idpremiär!

I tisdags skulle det bli premiär för mig med bottenmete efter id, så jag hade under dagen varit på Fiskecentrum Umeå och köpt feeders och lite krokar. Jag kommer troligtvis köpa något feederspö sedan men nu i början kör jag med mitt vanliga haspelspö för att prova på.

Hur som helst så for jag och Ludde ner till hans uppmäskade plats där han brukar sitta. I början var det bara mört som var på räkan och nafsade, men precis som Ludde utlovat så högg det exakt klockan 10, men det skulle visa sig att det dock var en abborre som sugit i sig räkan istället för en id.
Bonusabborre på 6 hg
Vid halv 11 började det dra lite kraftigare i min spötopp så jag satte dit ett mothugg. Efter en odramatisk drillning kunde vi landa kvällens första id! 55 cm och 2170 gram tung var den, ändå helt okej! Vid vägningen råkade jag dock tabba mig och tappa digitalvågen i vattnet så att den slutade fungera, så nu hade vi ju ingen våg i fortsättningen...
2170 och 55 cm
En timme efter idhugget var det dags igen på mitt spö. Efter några försiktiga pill gjorde jag mig beredd, och sekunden senare dök toppen rejält vilket följdes av ett hårt mothugg. Nu hade jag fast fisk och lite tyngre gungningar vittnade om en större fisk! I mörkret var det svårt att se hur stor fisken var när den bröt ytan, men när den närmade sig land såg vi att det var en brax! Ludde håvade den snyggt och sa att den var sjukt fin! Nu var det ju det här med vågen, och eftersom den för närvarande inte fungerade och då detta var ett personligt rekord så var jag tvungen att få tag i en våg. Vi lät fisken vara i håvnätet i vattnet medan jag ringde hem till Björns familj och körde dit för att hämta Björns våg, men då jag inte hittade den så insåg jag att den var uppe i Lycksele. Jag provade nu att ringa Filip som jag visste hade en bra våg (som de nyligen vägde det svenska rekordet på id på) och lyckades få tag i honom. Schysst som han är kunde han snabbt köra dit vi satt så vi kunde väga fisken. Vi kunde i alla fall väga fisken till 3139 gram med en längd på 63 cm och en omkrets på 45,5 cm. Efter några bra bilder kunde braxen simma tillbaka! En bra avslutning på ett trevligt pass!
Fin brax på 3139 gram!


Hejdå!

Kommentera här: