Sommarfiske efter abborre

Tidigare i sommar åkte jag (Johan) och Ludde iväg på en helgs abborrfiske för att försöka lura någon finare fisk. Så här mitt på sommaren har abborren allt som oftast relativt dålig kondition och de riktigt tunga exemplaren kan vara svåra att hitta i de flesta vatten, men då varken jag eller Ludde har fått någon borre större än 1300 gram tidigare hade vi ändå hopp om nya personbästan. Faktum är att fisket, i alla fall i våra mått mätt, lyckades väldigt bra och 6 stycken abborrar över 1100 g landades. Toppfisken blev inget monster men 1310 g är i alla fall helt okej!
 
Den första fiskedagen började rätt sent på eftermiddagen då både bilkörning och betesfiskande tog sin tid. Hur som helst kom vi igång och började flötestrolla över sjön i hopp om att stöta på bättre fisk. Detta gav till en början några mindre fiskar innan vi landade en bättre strax under kilot. Vi började då att flötmeta mer statiskt där vi fått kontakt med finare fisk, vilket gav ett väldigt bra resultat! 
 
Det började med ett dubbelhugg med en fisk på 990 gram och en på 1190 g innan det dog av en kortare period. Ludde tog sedan en 9-hektos innan jag knep en fisk på 1100 g. Bara 15 minuter senare tog Ludde en fisk som vägde 1120 g, en fisk som blev en bra avslutning på första fiskedagen.
 
Ludde med en fin firre på 990 g.
 
Första dagens tyngsta fisk på 1190 g.
 
1100 g.
 
Ludde med kvällens sista på 1120 g.
 
Morgonen därpå ringde väckarklockan tidigt och vi stack snabbt ut på sjön för att utnyttja dagen till max. Vi hade bara möjlighet att fiska till tretiden så det gällde att komma ut fort och fiska effektivt. Morgonen började väldigt bra med en bättre fisk på 1100 g relativt snabbt. 
 
Ännu en borre på 1100 g.
 
Mindre än en halvtimme efter min 1100-ing var det dags för Ludde. Det hade precis kommit en regnskur och vädret var rätt ostadigt, men trots detta var abborrarna på g. Fisken Ludde krokat visade sig vara dagens hittills största och vägde 1210 g.
 
Ludde med en fining på 1210 g.
Efter detta var det dött i flera timmar mitt på dagen och vi bestämde oss för att flytta oss en bit. Detta gav till slut resultat då en fin fisk på 1310 g fatttade tycke för min flötmetade mört precis innan vi skulle bege oss hemåt!
 
Resans största fisk på 1310 g och 48 cm!

Kommentera här: