Vårfisket i korthet - Del 1

Vinterns ismete efter gädda blev ingen riktig succé. De flesta bättre fiskarna låg kring 7-8 kg och säsongens toppfisk vägde 8.6, så när gäddor på över 10 kg är målet kan man inte kalla säsongen helt godkänd. Vårfisket med för- och efterleksfiske gick däremot bättre och jag (Johan) kommer därför att sammanfatta det i tre delar, där den första delen kommer i detta inlägg. 

Förleksfisket började med att jag och Björn flötestrollade ett par dagar tillsammans i slutet av april. Den första dagen gav nästan bara fisk mellan 7-7.5 kg, vilket var kul såklart men den riktigt fina fisken ville inte komma upp den dagen. Detta gav dock mersmak till nästa dags fiske där vi skulle premiärtesta ett för oss helt nytt vatten. 
Björn drillar fisk!
 
Grov och fin.
 
Största fisken dag 1. 
Den andra dagen började rätt trögt med få hugg och inte heller någon nämnvärd storlek på fisken. Efter en snabb lunchpaus i båten kom dock en riktigt fin fisk upp på 10.1 kg och 110 cm som hade tagit min flötestrollade mört.
En av dagens första fiskar.
 
Vacker 10-plussare på mattan.
 
10.1 kg och 110 cm.
Efter detta fick Björn en fisk på 7.5 ungefär, och strax därefter lyckades Björn med bedriften att fånga min 10-kilos igen, bara en timme senare! Björn med samma firre igen! 10100 gram!
Förutom dessa dagar med Björn var jag och Ludde också iväg på en tvådagarstur ett par veckor senare. Dessvärre var fisket extremt trögt och vi fick nästan ingen fisk alls, bara några få upp till 5 kg. Vi fick helt enkelt bryta ihop och komma igen till efterleksfisket istället! 
 
 
 
 
 

Kommentera här: