Påskfiske i fjällen

Det har varit dålig uppdatering på senare tid så jag tänkte skriva ett inlägg om lite blandat fiske under den senaste tiden samt påskresan till fjällen. Jag tänkte börja med påskresan som blev en tripp till Björns stuga i fjällen. I år hade vi ingen skoter så det blev en lång skidtur i det varma och sega föret med våra tungt lastade pulkor. Vi stod i princip still när det var lite lutning på skoterleden vi tog oss fram på och jag fick ofta skjuta på Björns pulka för att han skulle ta sig fram. Detta gjorde att det tog drygt fyra timmar att åka in vilket kan jämföras med en tidigare resa då vi skidade in utan packning på 40 minuter. Som alltid var det otroligt skönt att komma fram till stugan även denna gång. 
 
Här hade vi några timmars skidåkning framför oss.
 
Den första dagen skulle vigas åt betesfiskpimpel och lite harrpimpel. Efter ett intensivt borrande hela dagen hade vi i alla fall fått ihop tillräckligt med betesfisk för det kommande gäddfisket. Jag lyckades även få en riktigt fet harr på 1030 gram fördelat på endast 46 cm, vilket var riktigt kul. 
 
Den klassiska underbara vyn.
 
Harra på 46 cm x 1030 gram.
 
Ett tunt lager nysnö en vacker morgon.
 
Sjukt fint!
 
Inne i stallet där vi bodde.
 
Lemmelkaffe på g.
 
Efter ännu en god natts sömn i stallet skidade vi ut på isen taggade inför dagens fiske. Vi placerade ut de flesta spöna pelagiskt i hopp om att kunna få någon stor siklöjejagande gädda, och det skulle faktiskt inte dröja länge alls innan en riktigt fin fisk klev på! Jag var i full färd med att sätta ut spön, och när jag sänkte ner abborren i hålet kände jag att något sög tag i den och började simma iväg sakta men bestämt. Jag väntade ett litet tag med att sätta ett mothugg med tanke på den relativt stora betesfisken, men då jag väl smackade på svarade det bra i andra änden. Till slut kom det i alla fall upp en riktigt grann fisk på 109 cm och 9,11 kg! 
 
Leopardgädda på 9,11 kg.
 
Grym teckning!
 
Efter denna gädda drog vi rätt bra med fisk under en period innan det dog av lite vid lunch. Björn hade blivit sjuk över natten och bestämde sig för att skida tillbaka till stugan för att krya på sig vid 2-tiden medan jag och Isak fiskade vidare fram emot 5 ungefär. Senare under dagen tog vi en fisk på prick 7 kg och fick sedan återfångst på min 9-kilosfisk, vilket såklart var både kul och häftigt!
 
7-kilosfisk.
 
5-kilos som saknade en del av stjärtfenan.
 
Under resten av fjällvistelsen blev det inte så himla mycket mer fiske på grund av Björns förkylning och dåligt väder, men under den andra gäddfiskedagen var fisket hyfsat ett tag och vi fick i alla fall ytterligare två fiskar över metern.
 
Isak med meterfisk
 
Metergädda igen.
 
Den allra sista dagen var det dock magiskt väder med strålande sol och vindstilla, men fisket var trögt och vi fick endast ett fåtal gäddor men i alla fall en del harr, sik och abborre på pimpel.
 
Fit for fishing!
 
Mike lyckades fånga sin första arctic grayling from the ice och var lycklig!
 
Per avnjuter en fikapaus på sjön.
 
Mike också!
 

Kommentarer:

1 Per:

Härligt att se och läsa! Imponerande av Björn att skida hem lite krasslig! Annat var det för nåt år sen när Johan fick dra en halvdöd kille i pulka mellan mothuggen! Man lär sig även som gäddfiskare!

2 Farfar:

Fantastiskt, vilken påskhelg och vilket grymt fiske.

Kommentera här: