Tioplus!

För ett tag sen var jag och Jesper på en seriös tur för att försöka lura någon stor gädda. Vi var väl förberedda och förutsättningarnna var bra så vi var taggade.
 
Dagen började med några mindre gäddor samt en kort fisk på kanske 6,5 kg eller något sådant, och efter detta fikade vi litegrann. Vi stack sedan ut igen och jag knep ganska snabbt en fisk på 111 cm som dessvärre var väldigt smal, men kul i alla fall med en hyfsad fisk. 
 
Smal 111-centimetare.
 
Det blev sedan lite småtrögt fiske med lite medelgäddor innan det på eftermiddagen klev på en bättre fisk. Under början av drillningen kändes den inte speciellt stor men tyngden började komma när den närmade sig båten. Jag pressade rätt hårt men fisken var tung och ville verkligen inte upp till ytan, men till slut gled den upp intill båten och håvades snabbt. "Det är en tia!". Samtidigt har Jesper en gädda som tagit hans bete som måste drillas in i samma veva vilket gör allt lite mer spännande. Jesper krokar snabbt av sin fisk och sedan väger och mäter vi min fisk till 10,05 kg och 112 cm innan den får simma tillbaka. Min första tia i öppet vatten!
 
10,05 kg! Kul!
 
Vi fortsatte att nöta på och det var ganska snabbt dags för mig igen. Denna fisk kändes inte heller överdrivet stor i början men när jag fick in lite lina på den så började den knycka riktigt tungt och vägrade ge med sig. Den stretade på riktigt bra och gav mig inte många chanser att få in någon lina, men efter en stund bröt den äntligen ytan ett tiotal meter från båten. Den såg ut att vara kring 9 kg när vi först såg den, men när vi lyfte in den i IKEA-kassen kändes den tung, vilket bekräftades av vågens display som visade 10,84 kg! Denna fisk var otroligt ryggbred och mätte 115 cm. 
 
10,84 och nytt pers i öppet vatten!
 
Grov rygg!
 
Efter dessa fina fiskar blev det inget mer speciellt, men nöjd var man i alla fall! 
 

Kommentera här: