Borrepers!

Igår körde jag och Ludde ännu ett idmetespass där vi testade ett annat ställe. Det var eventuellt tänkt att Filip skulle med men han hade tyvärr inte tid, så jag och Ludde rullade iväg själva.
Väl framme vid stället såg det sjukt hett ut, det var verkligen ett ställe där det skulle kunna bli gäddmete framöver. Efter vi spanat in stället satte vi upp stolarna och riggade spöna. Det dröjde inte mer än 15 min på Luddes första utlägg innan han hade fast fisk. Det var en väldigt fet men kort id som fick syna håvnätet, men det var trots allt en kanonstart på fisket!
Ludde med en grov men kort id på 1,9
Inte alls mycket senare var det fisk på Luddes spö igen, fisk som han bestämt krokade. Denna id var lite längre men ganska smal så den vägde faktiskt lite mindre än den första.
Kvällens andra id på lite drygt 1,8
När den andra iden simmat tillbaka tryckte Ludde i mer mäsk i feedern och lade ut igen, taggad på att dra en regga. En stund senare var det något på mitt spö så jag drog på ett mothugg och möttes av en ganska kraftig tyngd i andra änden av linan. Fisken stretade emot likt ingen annan id, nu var det reg-fisken tänkte vi. Det var tunga gung i spöt, kändes precis som id. Bara sekunder senare såg vi den slå uppe i ytan vilket såg ut som en gigantisk fisk på virveln den skapade. Reg-tankarna kom upp igen. Pulsen började stiga. Fisken kom nu närmare land och nu kunde vi för första gången se den någorlunda. Vi tyckte dock den såg väldigt liten ut, och då vände den utåt och det var då vi såg ränderna. "Det är en megaabborre!!!" Utbrister Ludde plötsligt. Det var konstigt, det kändes inte alls som ettriga abborknyckar under drillningen utan den "segade sig" mer som en id. Hur som helst så kunde vi styra in den grova borren i håven till bådas enorma glädje! Vi såg direkt att det rörde sig om PB, och Ludde sa: "Den är minst 1,2! Minst!" Mycket riktigt så var den det, vågen visade 1,30! Den fina borren hade även längden 47 cm och en omkrets på 31 cm.
1,3 kg och 47 cm!
Persborren får gå tillbaka!
När abborren simmat tillbaka och vi båda lugnat oss lite gick vi igenom händelseförloppet igen, något som vi gjorde flera gånger under kvällen. Glädjen var verkligen total under hela tiden vi vägde, mätte, fotade och släppte tillbaka, och kanske som mest när borren simmade iväg igen. Ren och skär fiskelycka som vi hade då är en sån grymt skön känsla!
Efter våran drömstart fortsatte vi att nöta på genom skymningen och sent in på kvällen. Det hände inte så mycket mer under kvällen förutom några mörtar som var och smygpetade då och då, men vi fick i alla fall uppleva en härlig solnedgång och en annorlunda flyguppvisning av hundratals kanadagäss som vi aldrig sett förut. En skön fisketur var det!