Påsklov!

I början av lovet åkte jag, Björn, våra farsor och David tillsammans upp till fjällen för gäddfiske i ett par dagar. Jag, pappa och Björn skidade sista biten medan David körde skoter med Björns pappa som var för krasslig för att göra den underbara skidturen som sträcker sig den sista 1,5 milen till stugan.

Det var full vinter uppe i fjällvärlden med mer än metern snö, skaren var hyfsad under det lager med nysnö som låg ovanpå så det gick ändå att ta sig fram i skogen trots att vi ändå mestadels åkte efter skoterled. När vi riggat vår utrustning på kvällen och ställt i ordning allt inför morgondagen hoppade vi till sängs i den iskalla stugan. Jag tror David hade 3 sovsäckar + en massa lager med kläder den natten.
Den första fiskedagen var vi ute i hyfsad tid på isen, strax innan 10. Då vi satt ut 5 spön fick vi första fället och Björn landade en ganska fin fisk på prick 5 kg. Detta var dessutom en återfångst från förra året, synd att vi inte mätte den i år. Isen var väldigt tjock, över metern, och det var nästan kolsvart under isen så vi förstod att det var stor risk att fisket kunde bli dåligt.
Återfångst
Samma gädda förra året
En dryg timme efter Björns gädda gått tillbaka var jag påväg att sätta ut ett av mina spön. Jag tacklade på en strömming, sänkte ned den pelagiskt över ca 1,5 meter ovanför botten, fäste linan i vippan och var precis på väg att ta på mig skidorna och skida tillbaka då jag såg att det började rycka i vippan. Jag ropade på Björn och David medan gäddan stadigt gick iväg innan jag drog på med ett hårt mothugg. Efter en intensiv och spännande fight landade vi en fisk på 96 cm och 6,2 kg, en väldigt fin gädda. När den gått tillbaka krokade jag på en ny strömming och lade ner den på ungefär samma djup, lite djupare denna gång. Även nu så började det att rycka i vippan då jag tog på mig skidorna och efter några sekunder flög linan ut ur rullen i ett antal sekunder innan den stannade. Jag satte mothugg och kunde sedan landa en fisk på uppskattningsvis 4+ som fick simma tillbaka efter några snabba foton.
6,2a
Uppstekt gårdagsmiddag
Efter detta fick landade Björn några gäddor som i alla fall såg ut att vara över 4 kg allihop.
Nu var det Davids tur, och efter en bra fight med en stark gädda kunde en lång och slank gädda landas. Att det var längd-pb för David var vi säkra på men med sitt pb på 4,9 kg var vi osäkra på om denna kunde väga mer då den var så smal. Gäddan var i alla fall 97,5 cm lång men tyvärr bara 4,56 kg tung.
David med en på 97,5
Oxfilé!


Björnie myser framför spisen


David njuter av vädret mellan huggen


Jag med nån fyraplussare




Vägde inte denna heller men var runt 4,5 som de flesta var


Uppskattningsvis en bit över 5 på denna i snöyran


Underbar solnedgång


"Avokado är bra om man bränt sig"


David återutsätter

Banangädda

Fisket var fortsatt trögt under hela resan men vädret var kanon, strålande sol hela tiden förutom 2 timmars snöyra under dag två. Vi landade ganska mycket fisk men inga i någon märkvärdig storlek. David som var på pb-jakt landade en rätt fin på 94 cm men den var också smal så den brydde vi oss inte om att väga.
David med nittiofyracentimeters
Ett tag senare var det dags för honom igen. En vippa flög upp och David sprang dit och drog på med ett kraftigt mothugg. David hade en stark gädda på och jag och Björn sprang dit med landningsmatta och vågsäck redo för landning. Då den visade sig i hålet första gången var vi hoppfulla om ett pb för David, och några minuter senare kunde vi landa en väldigt fint tecknat gädda. Den här hade ett ganska "färskt" köttsår bak på kroppen som inte alls var gammalt, frågan är vad som orsakat det, kanske en av de mytomspunna monsterna som simmar i trakterna? Vi vägde i alla fall den här gäddan till 4,7, nära men ändå inte något nytt pers för David.
David med fin 4,7a på 90 cm
Några samer som Per kände flyttade renar över tomten
Tusentalet renar kom förbi, häftig syn!
Tre dagar i paradiset hade vi i alla fall med det underbara vädret och den sagolika fjällvärlden omkring oss, trots att fisket var väldigt dåligt. Vi taggar nu vårfisket kring leken som vi tror kan bli riktigt hett!

Kommentarer:

1 Farfar:

Himmelska tider, vad härligt ni verkar ha haft.

Kommentera här: