Ismetet levererar PB-gädda!

Datum: Lördag 5 mars
Temperatur: ca 2 grader
Väder: Sol
Plats: Havet

Fiskare: Johan och Björnie
Typ av fiske: Ismete
Tappad fisk: 3
Fångad fisk: 6 st
Största fisk: 11,05 kg
Idag var en helt magisk dag på isen. Björnie skulle komma lite senare så jag tog bilen till isen och var framme vid 9-tiden. Väl framme på isen möttes jag av två Övikskillar som nyss dragit upp en gädda. Solen sken och det var perfekt väder om man bortser från den stundtals ganska starka vinden. Jag började i alla fall med att borra ett par hål och satte ut mitt första spö. Efter jag satt ut det andra spöt ringde jag Björnie för att kolla läget. Just under tiden vi pratade började lina rusa ut ur rullen.

-FISK!, skrek jag till Björnie i telefonen.
Jag satte mothugget och började drilla en väldigt stark gädda, en gädda som jag snart skulle inse inte rymdes i mitt lilla 100mm's hål. Jag lade telefonen åt sidan och Micke och Tomas som grabbarna hette kom till undsättning och borrade upp ett till hål bredvid mitt med deras 150mm-borr. Dessvärre hände det som vi anade skulle hända, linan gick av. Nu fick jag i alla fall låna deras borr i fortsättningen så att den här händelsen inte skulle upprepas.
Jag satte snabbt ut en ny strömming i det hålet och kanske 10 minuter senare small det på i det hålet igen. Den här gången gick det bättre och jag landade dagens första på 4 kg. Jag hann även få en till liten gädda innan Björnie m. familj kom halvtimmen senare.
Min första för dagen på 4 kg.
Jag var precis i färd med att rigga mitt tredje spö då jag såg vippan på ett spö flög upp. Jag sprang till hålet och ropade efter Björnie. Väl framme vid hålet rusade linan ut för att sedan stanna. Dags för mothugg. Stumt. Fisken känns inte så överjävligt stor utan jag tror den är "ganska stor" till en början. Den började dock att rusa väldigt mycket och var riktigt stark.
Drillning av 10+!
Hela Björnies familj inklusive Micke och Tomas stod nu samlade runt hålet för att bevittna händelsen. Efter en stunds fight började gäddan närma sig hålet och nu började det bli oroligt. Jag kände att gäddan troligtvis var för stor för 150mm's-hålet. Jag dök ner med handen i hålet och fattade kände ett grymt stort huvud, och tog sedan ett gälgrepp.
-Fan den ryms ju inte i hålet!
Med en smärre kraftansträngning kom gäddan upp på mattan. Många glädjerop och dylikt yttrades från alla runt hålet. Efter vägning och mätning (11,05 kg , 110 cm lång, 53 omkrets) skulle den då släppas tillbaka, men rymdes inte i hålet. Vi fick då använda yxa och borr för att göra ett större hål där den till vår lättnad kunde simma ner under isen igen. YES!! ÄNTLIGEN EN 10+!!! Glädjen var enorm, Björnies syster Maja dokumenterade återutsättningen, och även glädjen hos alla när den stack iväg. Vilken dag!!!
GRISEN!
Magisk gädda på 11,05 kg!
Nu följde mer fiske och lite fiskesnack emellan oss fyra som var kvar på isen; jag, Björn, Micke och Tomas. Vi fiskade fram till halv 5 och vi fick två gäddor på 5+ och även en till mindre gädda. Sammanfattningsvis en MAGISK DAG, och jag måste även citera Björnies pappa Per som levererade dagens kommentar:
"Jag hade äran att träffa grisen just när vi kom till isen. Det var den fetaste varelsen jag sett. Maja häpnades när man skulle sticka ner handen i isvattnet och försöka komma förbi huggtänderna, få in fingrarna under jälarna och lirka upp fisken som var för stor för hålet. Vilet skådespel! grattis till storfiskarn! Sen fick dom borra upp hålet större för att kunna pula ner kraken igen."

(Per Sandström, 5 mars 2011)
Rundar av en magisk dag med en på 5,2

Kommentarer:

1 isak:

Helvée´te sa naajss;P;P;

2 Henke:

Fin fisk. Men att använda sig av 100mm borr när man fiskar gädda går inte. Minst 200mm annars blir det problem om du får en större gädda. Införskaffa en större borr tills nästa tur så sliper gäddorna simma runt med krokar i käfften eller bli pressade genom för små hål. Vi måste vara rädda om dom få stora som finns kvar där. För den gädda som du fångade nu vill du säkert fånga igen och då ett par kilo tyngre.

3 Johan:

En 200mm borr är beställd nu så det kommer bli bättre i fortsättningen, men vi tog hand om gäddan på ett bra sätt och återutsatte den så fort som möjligt så den borde klarat sig

4 Sebastian:

Satan såå fin!!

de e bara att gratulera, du har gått om mig nu ;)

men vi ska dra nåå grisar på vårt hemliga ställe ;D

Hare bra!

5 Per:

Först en fråga... varför plockar ni bort en kommentar?



Sen en sak, försök att hålla liiiite större avstånd nästa gång än 10m.

Ni är unga och har mycke å lära än hur man uppför sig vid ett fiskevatten, men att sätta sig så nära som 10m från andra som redan sitter på stället, illa gjort.



"Havet" stämmer inte riktigt, eller hur?? (vet exakt vars ni satt)



Bra att ni beställt en 200mm borr, men skulle va gjort för länge sen.

6 Robert Fjällborg:

Härligt fisk, är 99% säker på att jag tog samma firre för 1,5 år sedan på jerkbait. Då vägde den 9 kg och var 111 cm lång.



Instämmer annars med Per ovan, man får lära sig hur man skall bete sig vid fiskevatten. Gäller både vinter som sommar. Står någon med båten och fiskar på ett ställe så behöver man inte åka dit och ankra 20 meter ifrån utan kan istället hitta ett eget ställe. Samma sak på vintern. Vatten har vi gott om här i norr, det är ingen bristvara.

7 Johan:

Jag var väl för vek för att ta lite kritik så jag tog inte med den. Inget ont menar eller någonting, man måste ju kunna ta kritik om man gjort fel eller mindre rätt så jag får stå på mig och säga förlåt. Vi har bara ismetat i två säsonger och som ni säger så är vi inte så erfarna. Sen kan jag erkänna att det var dåligt av oss att sätta oss så nära men jag borrade bara upp hål där vi var året innan och hade ingen tanke på att jag satte mig för nära. Men det är väl en sak man får tänka på i fortsättningen också. Angående varför vi inte nämnde fångstplats var för att jag fått tips om att inte säga det eftersom det kanske skulle resultera i högt fisketryck. Sedan som svar till robert; du tror det var samma gädda trots den var 111 för 1,5 år sedan?

8 Robert Fjällborg:

Sorry, missade att ni skrivit ut längd på den.



Borde inte ha varit samma då antar jag, om det inte är så att gäddan vuxit klart och bara lagt på dig bättre kondis nu innan leken. En cm hit eller dit är ju ett lätt fel när man mäter och har bråttom att få i gäddan igen.

Det var flera fläckar på gällocket och vid stjärtfenan som stämmer bra, och de är tagna på samma ställe vet jag.

9 Per:

Hej igen Johan.



"men jag borrade bara upp hål där vi var året innan"

Det är väl ingen ursäkt/förklaring som håller direkt, inte så att man kan "paxa" platser.



Och att ha ismetat i 2 sässonger utan att ha kommit fram till att man kanske skulle ha en 200mm borr.

Jag förstår inte riktigt hur man tänker då.....

Ni åker ju inte ut och fiskar gädda med myshkspön, eller hur??

På samma sätt tar man inte en 100mm borr och åker ut på gäddfiske.

10 Johan:

Jo det är ju lätt att mäta lite fel, om mönstret stämmer så kan det ju mycket väl vara samma. När jag fick den nu så hade den skadad ryggfena som du kan se på bilden (syns kanske inte jättebra men) men det kanske är en lekskada den fått nån gång efter du fångat den.



Nej jag kan hålla med om att det inte är någon bra ursäkt, men som sagt, nu har vi lärt oss för fortsättningen så det inte blir så någon fler gång.

11 täftelöver:

vafan sluta grina gubbar. Ni är bara avundsjuka för att Johan slitit upp en mostergädda. Gratulera istället för att ge en massa negativ kritik. ;)

12 Per:

Täftelöver: Jag har tagit ett flertal gäddor som har vare större än hans, så någon avundsjuka är det inte tal om.

Utan endast rättfärdigad kritik.

13 täftelöver:

monstergädda*

Jag sa ju att du kunde gratulera, inte börja skryta om dina egna meriter :)

14 Per:

Täftelöver:

Det gjorde jag i ett tidigare inlägg som han tog bort.



Skryt är det inte, had jag velat skryta så hade jag också valt att skriva ut vikter, längd å antal.

15 täftelöver:

OK! Men du skryter fortfarande om du säger att du tagit upp ett FLERTAL gäddor som har varit större än hans 10+

16 Zing!:

Haha! Poäng till täftelöver helt klart! :D

17 Cool.:

hahhahaaha måste bara uttala mig här känner jag.....

LOL!!!!! lol på alla som orkar vara dumma i huvudet baaa yoooo heelt fel med för liten borr ORKA BRY ER. Så jävla töntiga. HAHAHHAHA. Skrattar ärligt talat rakt ut.

18 hahah per noooooob!!:

hahahahah per dummast gubbe jag sett i helamitt liv. Vi borrar ALTID upp minst tre hål med 100mm borr, nu stressade me första spöna, senare med mer tid så blev det flera hål. INGEN jag känner behandlar gäddor lika vänöigt som fitforfishing har tom tilldelats ett pris för detta så du kan fan hålla käft!! HAHAHAHAHHAHAHAHAHH garvar fortfarande åt per. 10 m?! johan snackade me gubbarna breved och johan gjorde deras dag, kanske vecka genomatt de fick uppleva en 10+ live. HAHAHH så kul

19 Maja Sandström:

Vad är Pers fel?

20 Arild:

Go Per!

Fin gädda iallafall

21 Arild:

Go Per!

Kommentera här: