Skidåkning på blött hav

Idag for vi ett gäng ut på Rovågern för att åka lite skidor på den sista havsisen. Jag, Björn, våra farsor och Wille var det som for vid tiotiden imorse. På väg ut såg vi ett tiotal fiskare på Spelgrunden som satt och nötte abborre. Vi hade såklart packat ner ett par spön i ryggsäcken i förhoppning om att hitta oss några hål i Tavastviken. När vi kom dit fanns det en del hål, och farsorna By och Sand gjorde upp eld medan vi killar satte igång med kikpimpling.
Det dröjde inte länge innan första siken skymtades under isen, men den simmade bara förbi i hålet utan att verka det minsta intresserad av min lilla myshka. Efter ett tag sa Björnie att han skulle gå upp till brasan och käka lite, och just i samma ögonblick såg jag en sik dyka upp i hålet och ta myshkan. Fisk! Det var en liten sik men tillräckligt stor för att göra upp och tillaga över öppen eld, så den tog vi rätt på. Efter detta var det mycket småsik som simmade runt kring mitt hål men som inte ville ta. Till slut lyckades jag dock få en till av de försiktiga sikarna att ta. Denna sik var mindre och fick simma tillbaka, och när den gjort det skidade jag upp till strandkanten där de andra satt vid brasan.
Den lilla siken som vi gjorde upp över öppen eld.


Gänget by the fire


Skidor och sik

Siken var väldigt god trots avsaknaden av kryddor, och när vi fikat färdigt och suttit nog länge i den hettande solen började vi åka hemåt. Först tog vi en tur runt Tavastudden och blickade ut mot Holmön och det öppna havet (som egentligen inte var öppet), och sedan åkte vi inåt i viken på väster sida om Bjuren, tog in på ett skoterspår och genade genom skogen till Sandskärsslädan och åkte sedan tillbaka till bilen. Det blev alltså skidåkning i nästan två timmar och ca 5 timmar ute på isen! Rolig dag!
Björn, Per och pappa

Kommentera här: