Hemkomst from the paradajz

Ikväll kom vi hem från Björnies stuga i lapplandsfjällen. Jag, pappa, syster, Björnie, Maja (Björns syster) och Per (Björns pappa). Den här resan var precis som de andra, riktigt rolig. Fisket var rätt trögt men det brukar vara trögre där uppe på hösten, speciellt harrfisket. Trots lite svårflörtade fiskar fick vi i alla fall en harr på prick 1 kg och fyra gäddor över 5 kg. Vikterna var 5,0 kg, 5,2 kg, 5,2 kg och 6,1 kg. Den sistnämnda, resans största fick vi dock inget kort på eftersom det skedde en liten olycka i båten då vi skulle kroka loss gäddan. Mer om det efter lite glada bilder!
21-kilosryggan på bron efter drygt 2,5 timmes vandring

Vi kom fram till stugan strax innan 4 efter vandringen, så efter att ha käkat middag; makaroner och korv, fixade vi båten och fiskade lite gädda + harr fram till klockan 20-21 då det blev mörkt.


Björnie med resans enda(!) har på prick 1,0 kg. Blev väldigt dålig bild men harren smet sin väg innan vi fått våra bilder. Bra att den var pigg i alla fall!


Blev sedan en gädda på 5,2 kg efter Björnies kilosharr. Beklagar den suddiga bilden.

Resten av kvällen spenderades i den mysiga stugan med prat och skratt vid matbordet i skenet av stearinljus och fotogenlampor. Nästa dag stack jag och Björnie och jagade gädda på förmiddagen och sedan efter lunch tog vi alla sex en tur med båten till en fin harrbäck där Per har sitt PB på harr som lyder 1,75 kg! Från bäckens mynning tog vi oss sedan till den legendariska sandstranden. Det blev även lite abborrfiske innan färden tillbaka till stugan.
Bäcken, fotat av syster


Anna drillar harr

Syskonen Maja och Björnie fiskar harr


Syster med en miniharr


Snygg harrbild fotat av min extremt duktiga syster Anna! (www.hejjagheteranna.blogg.se)


Bild från tidigare i sommar på sandstranden med världens vackraste utsikt


Anna med en fin abborre på halvkilot!

Dagen efter for jag och Björnie ut på förmiddagen och körde dragrodd på den spegelblanka sjön. Nu till den lilla incidenten i båten. Här kommer hela historien, the uncut version. KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS! BLODIGA BILDER!

jag har lektion om 20 min men jag låter msn vara på
Den kalla fjällsjön låg spegelblank, endast båten vi befann oss i gjorde harmoniska vågor på sjön då vi rodde oss fram genom sundet med drag släpandes ett trettiotal meter bakom båten. Det sjöng plötsligt till i ett av våra spön. Björnie greppade sitt spö och började pumpa in fisken som med kraft och attityd tagit den röda Swim Whizzen som precis som alla andra gånger den lockat en fisk till hugg med sin ettriga, förföriska gång. Björnie landade fisken och tog ett stadigt gälgrepp medan jag tog fram tången för avkrokning. Jag tog tag i överläppen på gäddan och öppnade munnen ytterligare samtidigt som jag var i färd med att lirka ut kroken med tången då allt blixtrade till. Gäddan sprattlade ur Björnies grepp och jag kände en brännande stöt i handen. Allt jag såg var ett virrvarr av gädda, ikeapåsen och min hand som satt fast i vobblern och kastades hit och dit av gäddan som också satt fast i vobblern. Jag fattade ett stadigt grepp om den röda vobblern och gäddan lugnade sig. Först nu såg jag vad som hänt. Den stora trekroken hade gått djupt in i fingret, och den andra trekroken satt i gäddans käft. Inte bra. Björnie krokade loss gäddan som efter en snabbvägning utan fotografering fick gå tillbaka ner i djupet. Den var dessutom resans största på 6,1 kg, synd att det inte blev någon bild, men vi prioriterade mitt finger i det ögonblicket. Björnie drog igång motorn och vi dånade iväg över sjön och och dränkte den annars alltid högljudda forsen med motorljudet.
Kroken satt verkligen inte ytligt

Väl framme vid stranden gick vi upp till stugan där Björnie plockade fram verktygsarsenalen. Det var viktigt att få ut kroken. Planen var att trycka ut kroken nästan en centimeter så att hullingen gick igenom för att sedan kunna knipsa av kroken och dra tillbaka den åt andra hållet. Det var bara att börja pressa och härda.
Plåtsaxar och hovtänger var det grövsta vi hade att komma med


Detta var vad de andra fick se när vi kom upp till stugan


Här hade jag kommit en bit på vägen




Här har jag lyckats trycka igenom hullingen och kroken kunde nu knipsas av med hovtång


Efter dramat

Operationen gick bra och vi kunde fara ut och fiska igen efter lunch, då Maja och Anna hängde med i båten.
Snyggt moln, ser lite ut som Yoshi


Foto: Anna


Maja och Björnie i båten. Foto: Anna


Jag riggar spön. Foto: Anna

Foto: Anna


Syskonbild på mig och Anna


Jag drog en gädda på 5,2 kg också. Notera det snyggt tejpade fingret som två timmar innan slängdes runt som en vante i båten spetsat på en krok.


På kvällen drog jag även en till fin gädda på 5,0 kg.

Dagen efter så var det hemfärd så gäddan på bilden ovan var resans sista gädda! Tack till Per Sandström för en otroligt härlig resa!



Kommentarer:

1 Per:

barbless hooks recomended! alltså go hullingsfritt!

2 Farfar:

Hoppas verkligen att Du inte får någon infektion i fingret, i övrigt jättesnyggt.

3 annki:

Tur att inte jag var med och såg när du fått kroken i fingret, jag skulle ha svimmat!! Förutom det så verkar ni haft det jättebra! /mami

Kommentera här: