Explore trip utanför Norrmjöle

Datum: Torsdag 24 juni
Temperatur: 17 grader
Väder: Sol
Plats: Norrmjöle

Fiskare: Johan och Björnie
Typ av fiske: Spinnfiske/Jerkfiske
Tappad fisk: -
Fångad fisk: 7
Största fisk: 4 hg

Jag blev sugen på att fiska havsöring när det gick så bra för Björnie, så jag tog bilen ut till Norrmjöle direkt efter jobbet. Efter ett rullskidpass käkade vi snabbt och for sedan ut och fiskade havsöring, dock utan resultat. Vi tänkte nu utförska sjöarna runtomkring och for då till Kläppsjön för att försöka få lite abborre men vi fick bara en
extremt liten.


Min miniborre som tog på en jigg

Vi rullade vidare mot Bussjön men där var det tystare än i graven. Då åkte vi till en liten sjö på 100 x 100 meter med klart blått vatten och pratade lite om potentialen hos sjön:
"Det finns ju aldrig fisk i den här sjön, det här är ju typ en konstgjord sjö.", sa jag.
"Den är ju i alla fall bra till att testa drag!", svarade Björnie.


Den mystiska sjön


Mycket konstig sjö

Vi tog hur som helst fram grejerna och kastade lite utan några som helst förhoppningar på att få något och pratade om hur häftigt det skulle va om det var stora välgödda öringar i sjön. Björnie fick då plötsligt ett hugg.
"JAG HADE HUGG!"
"Ne det kan du aldrig haft, det finns inte en chans att det är fisk här."
"Jag lovar, om det inte var hugg får du fan en hundring, näe tusen spänn, näe en miljon."
"Okej men jag tror det inte förrns jag ser fisken."
Minuten senare såg jag ett vak på andra sidan sjön och såg ryggen på en fisk. Jag skrek till Björnie och vi sprang dit. På andra kastet lät jag jiggen sjunka ner på djupet som var just vid land då jag såg det blixtra till och draget försvann.
"JAG HAR EN!"
Jag tog in linan snabbt och fick upp fisken på land. Det var en abborre på ca 4 hg, rätt fin faktiskt. Att vi skulle få fisk här var extremt oväntat och jag var rätt chockad att jag fick en, så ag krokade loss fisken och släppte tillbaka den. Abborren stack ut i sjön som en raket och var väldigt pigg. Vi fortsatte att fiska lite mer och fick faktiskt 5 abborrar till i sjön innan vi for hem.


Abborren på 4 hg.

I bilen på väg hem diskuterades det väldigt kring sjön och vi kom fram till att den skulle heta "Jurassic Lake".

Kommentera här: