Back to Stöcksjön!

Datum: Onsdag 28 juli
Temperatur: 20 grader
Väder: Mulet
Plats: Stöcksjön

Fiskare: Johan, Björnie och Marcus
Typ av fiske: Spinnfiske/Jerkfiske
Tappad fisk: 10?
Fångad fisk: 20 (15 abborrar och 5 gäddor)
Största fisk: 4 kg


Väckaren ringde kl 08.50. Det irriterande, ålderdomliga, polyfona ljudet från min sony ericsson t610 ekade i mitt huvud. Varför kunde inte min vanliga mobil få fungera? Sen kom jag på det, just det, jag ska ju FISKA! Jag flög därför upp ur sängen och kokade gröt samtidigt som jag packade mat och fiskegrejer och brände sedan iväg med rödvolvon till Björnie. Där slängde vi in hans saker i min bil, hann naturligtvis prata med Per och Karyn också som man alltid gör, och pratade då om fjällresa innan skolan vilket skulle vara riktigt kul! Vi körde även förbi OK och tankade, både bensin och mat, innan vi körde till Marcus i Stöcksjö.


Utsikt från Marcus brygga

Efter att ha riggat och satt i våra 8 spön och alla våra draglådor i båten rodde vi iväg ut på sjön. Fisket gick riktigt trögt i början och vi fick bara några små abborrar och en liten liten gädda. Vi bytte då ställe och fiskade längs en djupkant utanför vassen. Där fick vi lite större abborrar uppemot halvkilot och jag fick nån hyfsad gädda. Sedan small det på en lite större gädda på min jigg som rusade flera gånger och kämpade emot friskt! Den var riktigt stark faktiskt. Den gäddan vägde 4 kg och var dagens största, inte så stor egentligen men ändå en okej fisk.


En sliten jag med 4-kilosgäddan


Jiggen min gädda föll för

Strax efter jag fick dagens gädda hände det något mycket märkligt. Precis utanför vassen där vi stod började det koka på ytan, inte av sån här småfisk, utan av halvkilosborrar!
"DET ÄR EN STORGÄDDA UNDER!!!" skrek Björnie.
Alla blev helt till sig och Marcus lobbade ut jiggen mitt i gröten och fick på en abborre på halvkilot, samtidigt som Björnie daskade ut en jerkbait, vad var det som skrämt upp abborrarna? Det var dessutom rätt stora abborrar som inte vilken gädda som helst käkar. Skådespelet var dock slut på en minut, men det var riktigt häftigt och fascinerande att se. Nu kom tankarna på att 10+gäddan lurade i djupet.


Det blev i alla fall fint idag



Efter detta gick fisket riktigt trögt, det hände ingenting. Här brukar abborren smälla på titt som tätt, men inte nu. Vi tog därför fram maten och åt. Jag hade med en liter yoghurt, mackor, energikakor, frukt m.m, sedan en liten marabou som jag fick av Björnie. Under matpausen berättade Björnie om en erfarenhet från fjällen när de fiskade abborre och gädda.
"Vi fick sjukt mycket abborre, fisk på varje kast, men sedan slutade abborren att hugga helt plötsligt. Då var det istället gädda som högg. När gäddan sedan slutade att hugga kom abborren tillbaka igen."
Vi pratade ett tag om detta och kom fram till några saker:
  • När abborren känner av att gäddan är i närheten och på jakt blir den inte säker och kan inte koncentrera sig fullt ut på sin egen jakt på föda eftersom den i och med jakten sätter sig i en utsatt och sårbar position. Gäddan kan lätt gå till en snabb attack när abborren jagar. Abborren känner sig hotad och måste samtidigt som den tänker på mat tänka på gäddan som lurar i närheten. Jag tror därför att den skippar tankarna på föda och blir med koncentrerad på att inte exponera sig för gäddan. Därför slutar abborrarna hugga när gäddan är på jakt.
  • När abborren istället inte känner sig hotad av t.ex. gäddan kan den jaga ostört, och eftersom abborren allt som oftast går i stim så får man oftast många hugg när man väl får på en abborre.
Detta är dock bara egna teorier från egna erfarenheter!


Fisket gick som sagt trögt

Hur som helst så gjorde Björnie en modifierad jigg som han kastade ut. Han fick direkt ett tungt hugg och jiggen var totalförstörd. Nu började klockan bli mycket så vi rodde tillbaka samtidigt som vi fick några fler abborrar och nån gädda.


Björnies lyckade modifiering som bets sönder på första kastet

Här är en liten film från dagen där vi testade undervattenskameran lite. Lite dåligt filmat ibland men kul att prova!


Kommentera här: