Påsklov och gäddfiske!

Datum: Fredag 2 april
Lufttemp: 3 grader
Väder: Mulet och tät dimma
Plats: Tavelfjärden
Fiskare: Johan, Sebastian
Typ av fiske: Isfiske
Tappad fisk: 2
Fångad fisk: -

Jag och Sebastian skidade ner från sillviksvägen de ca 4-500 metrarna ner till tavelfjärden vid 12.30 på långfredagen. Föret var det värsta tänkbara; löst och klibbsnö, och eftersom snötäcket var 1 meter tjockt så föll man väldigt mycket. Färden till isen tog 40 minuter, och det säger väl det mesta...

Väl framme på isen så tog vi på oss skoterskorna och plumsade ut på isen. Vi valde ett ställe som basecamp där vi också borrade de första hålen, ca 200 meter från två killar som redan var där.



Vi borrade några hål inom en radie på 25 meter från basen, och satte ut flaggor med bjällror på som nappindikatorer för vår gäddfiskeutrustning, som bestod av korta spön med antingen 0,45 nylonlina eller kraftig flätlina. I änden på linorna hade vi agnat med hel mört och abborre. När detta var gjort satte jag mig för att ta fram mackorna ur ryggsäcken då det plötsligt började skaka till och plinga i flaggan 1 meter framför mig. Jag släppte taget om mackorna och tog tag i linan för att känna fisken. Den var där 2-3 gånger och nafsade, men sen borta. Jag drog upp mörten jag agnat med och kikade på den, för att sedan släppa ner den igen. Jag satte mig nu på stolen och tittade på bjällran. Två sekunder senare började den svänga och plinga igen. Jag tog tag i linan och kände återigen fisken. Efter 4 smånafs sög den tag i betet och dök iväg med en väldig kraft. Jag flög upp och tog tag i spöt för ett mothugg, men fisken hade släppt. När jag nu tog upp mörten ur hålet var den söndersliten, med inälvorna hängandes från den öppna buken.



Nu följde en period utan något liv och vi flyttade runt våra spön väldigt aktivt och Sebbe riggade ett litet spö med multirulle och en gäddsax i linänden. Nu la vi oss båda på liggunderlag och halvsov ett tag. Efter ett tag blev jag less och flyttade runt lite spön för att sedan lägga mig på liggunderlaget igen. Jag formade en huvudkudde av snön så att jag kunde se flaggorna om det skulle hända något, men tappade fokus efter ett tag. Då hände det. Jag hörde en bjällra ringa och jag tittade bort mot Sebbes orangea spö som var längst bort, flaggan for upp och ner och sögs ner i hålet. Jag flög upp i stolen och sprang fortare än Usain Bolt (nästan iallafall) mot hålet. Jag tog tag i spöt och gjorde mothugg, men ingen fisk i andra änden av linan. Det här var inte vår dag helt enkelt. Klockan var nu halv 6 och vi fick inget mer liv fram till kvart i 7 så då skidade vi hemåt.


                           Spöna utsatta

Kommentera här: